آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

آتش در اردوی جبهه مخالف طالبان

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی

خبرگزاری دید: اظهارات جنجالی رهبران احزاب سیاسی افغانستان علیه یکدیگر آن هم در شرایط حساس کنونی افغانستان و مردم مظلومش مهر تاییدی‌ست بر عملکرد ناموفق آنها در اداره امور کشور در گذشته و ناسازگاری شان بر سر تقسیم قدرت که قربانی‌های جانی و مالی کلانی به ملت مظلوم افغانستان تحمیل نمود.

آتش در اردوی جبهه مخالف طالبان

استاد محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، به تازگی در مصاحبه با یک خانم خبرنگار فارسی زبان اظهاراتی جنجالی در مورد برخی از چهره‌های سیاسی و رهبران سرشناس احزاب پیشین افغانستان مطرح نموده است.
استاد محقق در این گفت‌و‌گو، زندگی سیاسی و عملکرد «برهان الدین ربانی و احمدشاه مسعود» را به سه قسمت مجزای «دوران جهاد علیه ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق، دوران جنگ‌های داخلی موسوم به جنگ‌های تنظیمی و دوران نظام سیاسی پس از سال دو هزار و یک میلادی» تقسیم کرده و به انتقاد از عملکرد برهان الدین ربانی و احمدشاه مسعود در دوران جنگ‌های تنظیمی پرداخته است.
آقای محقق گفته است استادربانی و احمد شاه مسعود در قبال قضیه افشار در کابل مرتکب اشتباه شده‌اند.
محقق همچنین امرالله صالح را یک شیطان مجسم خوانده است.
از سویی هم مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان، طی اظهاراتی رهبران سیاسی تاجیک را به چالش کشیده است.
مارشال دوستم ابراز داشته که چندین بار در گذشته جنگ را او کرده اما قدرت را در اختیار رهبران تاجیک قرار داده است اما رهبران تاجیک نتوانسته‌اند عملکرد خوبی از خود در مدیریت قدرت و حکومت بر جای بگذارند.
نگاهی ساده به اظهارات استاد محقق و مارشال دوستم که خود از اعضای برجسته شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان می باشند نشان می‌دهد آتش کلانی به اردوی نیروهای مخالف طالبان افتاده است و احتمال فروپاشی شورای عالی مقاومت برای نحات افغانستان وجود دارد.
این در حالی‌ست که مارشال دوستم چندی پیش طی اظهاراتی در مراسم سالگرد احمدشاه مسعود در ترکیه پیشنهاد تشکیل دولت موازی در خارج از افغانستان را داده بود.
اینگونه اظهارات جنجالی رهبران احزاب سیاسی افغانستان علیه یکدیگر آن هم در شرایط حساس کنونی افغانستان و مردم مظلومش مهر تاییدی ست بر عملکرد ناموفق آنها در اداره امور کشور در گذشته و ناسازگاری شان بر سر تقسیم قدرت که قربانی های جانی و مالی کلانی به ملت مظلوم افغانستان تحمیل نمود.
واکاوی عملکرد احزاب سیاسی کلان و رهبران آنها در گذشته نشان می دهد هیچ یک از آنها از ظلم به مردم و به تباهی کشاندن افغانستان مبرا نیستند و تشکیل جبهه و ائتلاف آنها علیه طالبان در شرایط کنونی بیشتر به یک نمایش سیاسی شبیه است تا اقدام مشترک علیه طالبان.
با بروز اختلاف میان اعضای ارشد شورای عالی مقاومت و در نظرداشت اختلافات احتمالی جبهه مقاومت ملی با این شورا وزنه به صورت قابل توجهی به نفع طالبان سنگین می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا