آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهزنانگزارش

ایجاد زمینه‌ی کار برای بانوان از سوی یک زن در کابل

خبرگزاری دید: یک زن در کابل با ایجاد یک کارگاه خیاطی، برای حدود ۲۰ زن زمینه‌ی اشتغال را فراهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دید: زرغونه ابراهیمی، خانمی که توانسته با ایجاد یک کارگاه خیاطی در کابل، زمینه‌ی اشتغال را برای حدود ۲۰ زن دیگر فراهم کند. زرغونه می‌گوید که یک سال پیش به این کار آغاز کرده و اکنون ۲۰ زن و دختر جوان نیزدر این کارگاه مشغول به کار هستند.

زرغونه ابراهیمی هدف از این کارش را ایجاد فرصت‌های کاری برای دخترانی بیان کرده که از آموزش، تحصیل و کار محروم شده اند.

او می‌گوید که زنان و دختران افغانستان از توانایی‌های فوق العاده‌ای برخوردار هستند و از حکومت می‌خواهد که برای آنها فرصت‌های کاری و آموزشی را فراهم کند.

زرغونه ابراهیمی نیز بیان کرد که با ایجاد این کارگاه خیاطی، برعلاوه آموزش به سایر زنان و دختران، تولیدات شان را نیز به بازارهای داخلی کشور به فروش می‌رسانند.

مروه احمدی، یکی از دخترانی که پس از بسته شدن دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها، در این کارگاه خیاطی مصروف کار شده است، آن را یک فرصت خوب برای خود و سایر زنان و دختران در شرایط کنونی عنوان نموده، می‌افزاید که نزدیک به یک سال می‌شود دراین مرکز، آموزش می‌بیند و حالا تمام کارهای خیاطی را یاد گرفته است.

مروه از حکومت خواهان همکاری و ایجاد زمینه‌ی کار و کمک از سوی حکومت شده و می‌گوید که حالا او می‌خواهد روی پای خود بی‌ایستد و همانند زرغونه به سایر زنان و دختران هم سن و سالش زمینه آموزش و کار را فراهم کند.

مریم، دختر جوان دیگری که به گفته‌ی خودش بیش از هشت ماه می‌شود در این کارگاه خیاطی آموزش دیده و حالا می‌تواند، به تنهایی یک کارگاه خیاطی را پیش ببرد.

مریم افزود، پس از آنکه دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه به روی دختران بسته شد و فرصت‌های کاری در اداره‌های دولتی را نیز از دست دادند، او مجبور شده به این کارگاه خیاطی شامل آموزش شود. مریم می‌گوید: خوشحال است که از این طریق نفقه‌ی خانواده‌اش را نیز برآورده می‌کند.

آنان با بیان اینکه شماری از زنان و دختران افغانستانی در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی مصروف کار هستند، بیان می‌کنند که حکومت بر علاوه فرصت‌های کاری، راه را برای فروش تولیدات شان در بازارهای داخلی و خارجی نیز فراهم کند.

این زنان نیز می‌افزایند که با مصارف و مشکلات زیاد، دستاوردهای چشم‌گیری نیز دارند و از حکومت می‌خواهند که در موارد ذکر شده با آنان و سایر زنان و دختران همکاری کنند.

آنان نبود بازار برای فروش تولیدات دستی شان را از جمله مشکلات عمده فراروی کارشان عنوان کرده، خواهان رشد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی نیز شده اند.

در همین حال وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست نیز می‌گوید که طی سه سال گذشته، شمار زیادی از زنان و دختران در بخش صنعت و تولیدات داخلی سهم گرفته و در حال حاضر هزاران زن در افغانستان مصروف کارهای تولیدی و صعنتی هستند.

عبدالسلام جواد آخندزاده، سخن‌گوی این وزارت می‌گوید که حکومت سرپرست به ویژه وزارت صنعت و تجارت توجه جدی به فعالیت زنان در بخش صنعت و تجارت دارد و در تلاش ایجاد فرصت‌های کاری و بازاریابی برای فروش تولیدات آنان نیز می‌باشد.

آخندزاده بیان کرد که تنها در جریان امسال چندین نمایشگاه از تولیدات داخلی به شمول صنایع دستی زنان در داخل کشور به هدف رشد و حمایت از تولیدات داخلی برگزار شده و در بازارهای بیرونی نیز برای آنان بازاریابی صورت گرفته است.

او نیز افزود که برنامه‌های مهمی به هدف حمایت از تولیدات داخلی و رشد فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در سطح کشور روی دست است و حکومت در هر عرصه از تولیدکنندگان و صنعت‌کاران حمایت می‌کند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا