آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثرسانه‌هاگزارش

روز جهانی خبر و نگرانی‌ خبرنگاران از دسترسی کمتر به اطلاعات در افغانستان

خبرگزاری دید: کمیته مصئونیت خبرنگاران در کابل، از ۲۸ سپتامبر و روز جهانی خبر، با حضور شماری از مسئولان حکومتی، نهادهای حمایت کننده، شماری از مسئولان رسانه‌ها و خبرنگاران تجلیل کرد.

خبرنگاران در افغانستان از دسترسی کمتر به اطلاعات شکایت دارند. آنان می‌گویند که طی سه سال حکومت گذشته به ویژه سال روان میلادی، دسترسی به اطلاعات در افغانستان نسبت به گذشته محدود شده است.

خبرنگاران در افغانستان از حکومت خواهان رسیدگی جدی به خواست‌های شان مبنی بر حل مشکلات شان شدند.

آنان عدم همکاری برخی از سخن‌گویان حکومت با خبرنگاران، مانع شدن نیروهای امنیتی در سطح شهر و بازار هنگام مصاحبه یا تصویربرداری و نیز توشیح نشدن قانون دسترسی به اطلاعات را، از جمله مشکلات شان عنوان می‌کنند.

ذکیه علی زاده، یک تن از خبرنگاران در کابل، گفت که متاسفانه سخن‌گویان حکومت در اکثر موارد با خبرنگاران همکاری نمی‌کنند. او گمرنگ شدن حضور بانوان در رسانه‌ها و نیز دسترسی کمتر شان به اطلاعات را از جمله مشکلات عمده کار خبرنگاران دانست و خواهان حل آن شد.

عبدالقدیم ویار، مسئول کمیته مصئونیت خبرنگاران در افغانستان، با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات از حقوق اساسی خبرنگاران و رسانه‌ها است افزود که حکومت باید برای برداشتن موانع از سر راه فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور تلاش کند.

او بیان کرد که بر اساس قانون، سخن‌گویان حکومت مکلف اند تا جزئیات را به اسرع وقت در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار دهند.

در همین حال شماری از مسئولان رسانه‌ها نیز با نگرانی از محدودیت‌های وضع شده بر کار خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور، تاکید کردند که باید قانون دسترسی به اطلاعات زودتر توشیح و در اختیار همگان قرار گیرد.

مجیب الرحمان بهیر، مسئول یکی از رسانه‌های تصویری در کابل گفت: متاسفانه دسترسی به اطلاعات در افغانستان نسبتا محدود شده است. اکثر سخن‌گویان به پیام‌ها و تماس‌های خبرنگاران پاسخ نمی‌دهند.

او افزود: هرچند امنیت در کشور تامین شده و خبرنگاران از لحاظ امنیتی مشکل چندانی ندارند اما تصریح کرد که این برای خبرنگاران کافی نیست و نیاز جدی خبرنگاران به اطلاعات موثق و به موقع می باشد.

با وجود این همه، وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست می‌گوید که تلاش‌ها جهت حل این چالش‌ها جریان دارد.

خبیب غفران، سخن‌گوی این وزارت افزود: طی ماه‌های گذشته نشست‌هایی در برخی از زون‌های کشور با حضور سخن‌گویان حکومت و خبرنگاران برگزار شده و از آنان خواسته شده است تا اطلاعات را در اختیار خبرنگاران و رسانه‌ها قرار دهند.

غفران از تشکیل ریاستی تحت نام” ریاست دسترسی به اطلاعات” در چوکات این وزارت نیز خبر داد و گفت که با تشکیل این ریاست، بسیاری از مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها حل خواهد شد.

از سویی هم، رحمت الله نریوال، رییس ریاست دسترسی به اطلاعات وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با بیان اینکه دسترسی به اطلاعات حق مسلم خبرنگارن است نیز تایید کرد که مشکلاتی در بخش دسترسی به اطلاعات در افغانستان وجود دارد اما اطمینان داد که با تشکیل این اداره، مشکلات عدم دسترسی به اطلاعات نیز حل خواهد شد.

از روز جهانی دسترسی به اطلاعات، همه ساله در حالی تجلیل می‌شود که از مشکلات فرا روی فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان کاسته نشده و با گذشته بیش از یک سال از پایان کار روی قانون دسترسی به اطلاعات از سوی مسئولان حکومت سرپرست، این قانون هنوز توشیح و همگانی نشده است.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا