آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانپاکستانحقوق بشرحکومتگزارش تحلیلیمهاجرت

خانواده‌های عودت کننده به افغانستان خواهان کمک‌ از سوی حکومت شدند

خبرگزاری دید: شماری از خانواده‌های عودت کننده از پاکستان در افغانستان، می‌گویند که به وضعیت بد اقتصادی و با بیکاری مواجه هستند. آنان از حکومت خواهان ایجاد فرصت‌های کاری و کمک‌های مالی هستند.

به گزارش خبرگزاری دید: محمد زبیر، مهاجر افغانستانی در پاکستان که یک ماه پیش دوباره به کشور برگشته است، می‌گوید که با وضعیت بد اقتصادی مواجه است.

زبیر که دارای چندین فرزند است می‌افزاید که پنج سال پیش به دلیل مشکلات اقتصادی و ناامنی کشورش را ترک کرده و به شهر لاهور پاکستان مهاجر و آنجا مصروف کارهای شاقه بوده است.

او می‌گوید که به دلیل فشارهای پولیس پاکستان مجبور شد آن کشور را ترک کند، اما حالا که به کشور برگشته است، تا هنوز برایش هیچ کمکی صورت نگرفته و بیکاری است.

محمد زبیر نیز می‌افزاید به دلیل این که فرزندانش از آموزش و تحصیل بازمانده، نگران وضعیت آنان است. او از حکومت می‌خواهد که زمینه‌ی آموزش را برای دختران بالاتر از صنف ششم نیز فراهم کند.

شعبانه، دختر بزرگ زبیر بیان کرد که صنف پنجم را در پاکستان به پایان رسانده و حالا که به کابل آمده است، می‌بیند که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را ندارند. او نسبت به آینده نامعلوم و وضعیتش نگران است.

در همین حال برخی دیگر از خانواده‌های برگشته از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان نیز می‌گویند که با مشکلات زیادی مواجه هستند. عده ای از مهاجرین که از پاکستان (عمدتاً به گونه اجباری) اخراج شده اند، می‌گویند که هنوز هم برخی از وسایل زندگی و مقدار پول شان در آن کشور مانده و به دلیل فشارهای پولیس پاکستان، مجبور به ترک زودهنگام آن کشور شده اند.

آنان می‌گویند که کابل و اسلام‌آباد باید راهی را جهت جلوگیری از اخراج مهاجران افغانستان از آن کشور را روی دست بگیرند.

مهاجران عودت کننده از پاکستان می‌افزایند که هرچند فشارها بر مهاجران طی روزهای اخیر کاهش یافته اما با آن‌هم پولیس آن کشور تلاش جدی دارد تا هرچه زودتر مهاجران افغانستانی را به کشور شان بازگرداند.

با نزدیک شدن فصل سرد زمستان، حکومت و نهادهای کمک کننده بر علاوه کمک‌های مالی، در بخش آموزش کودکان، ساخت سرپناه و ایجاد فرصت‌های کاری باید تلاش کنند.

از سویی هم، وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که در حال حاضر روزانه ده‌ها مهاجر افغانستانی از کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ایران به کشور عودت می‌کنند.

مولوی عبدالرحمان راشد، معین مسلکی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان چند روز پیش، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که روند بازگشت مهاجران افغانستانی به کشور افزایش یافته، طی سه سال گذشته حدود بیش از ۳٫۵ میلیون مهاجر به کشور برگشته که برای آنان کمک‌های نقدی صورت گرفته شماری از آنان مصروف کار شده و برای فرزندان شان نیز زمینه‌ی آموزش و تحصیل در داخل کشور فراهم شده است.

معین مسلکی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان نیز گفته که با کشورهای همسایه صحبت شده تا در وضعیت کنونی از اخراج مهاجران به افغانستان دست بردارند اما در صورتی که این وضعیت ادامه یابد، حکومت سرپرست افغانستان آمادگی کامل جهت رسیدگی به خانواده‌های برگشت کننده به کشور را روی دست دارد.

آقای راشد هم‌چنین بیان کرده که کمیسیونی از اداره‌های مختلف تشکیل شده و به وزارت ترانسپورت و هوانوردی نیز هدایت داده شده است تا مهاجران را به ولایت‌های اصلی شان انتقال دهند.

معین مسلکی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افزود که به دلیل سال‌ها جنگ و تغییرات اقلیمی، بر علاوه مهاجرت میلیون‌ها افغانستانی به کشورهای دیگر، هزاران نفر در داخل کشور نیز از مناطق شان بیجا شده و به مکان های دیگر ساکن شده اند.

او افزود که تلاش‌ها جریان دارد تا تمام افراد بیجا شده و عودت کننده، دوباره به مناطق اصلی شان انتقال و برای شان زمینه‌ی آموزش و کار فراهم و از کمک‌ها نیز مستفید شوند.

معین این وزارت از کشورها و سازمان‌های کمک کننده خواست که در وضعیت کنونی مردم افغانستان را تنها نگذارند و به آنها کمک کنند.

از سوی دیگر مقام‌های بلندپایه‌ی حکومت سرپرست نیز بارها تاکید کرده اند که کمک و رسیدگی به خانواده‌های نیازمند به ویژه برگشت کنندگان و بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان از اولویت‌های حکومت بوده و در این راستا کوتاهی نخواهند کرد.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا