آخرین اخبارآزادی بیانآسیای میانهاسلایدشوامنیت و حوادثتحلیلحقوق بشرسیاستمنطقه

لزوم شکل‌گیری اتحاد منطقه‌ای علیه جنگ‌طلبی اسرائیل

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: براساس پیش بینی‌های مبتنی بر مشاهدات واقعی با شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه بدون شک منافع تمام کشورهای منطقه و حتی جنوب آسیا به خطر می افتد: یکی از دلایلی که درستی این مدعا را ثابت می‌کند واقع شدن چند گلوگاه حساس عبور کشتی‌های بین‌المللی تجاری و سوخت در منطقه خاور‌میانه از جمله ایران می‌باشد. بی‌تفاوتی کشورهای منطقه در قبال جنگ افروزی‌های اسرائیل و نیز نادیده گرفته شدن حق دفاع و انتقام برای گروه‌های مقاومت از سوی امریکا و غرب بدون شک دامن آنها را نیز خواهد گرفت.

لزوم شکل‌گیری اتحاد منطقه‌ای علیه جنگ‌طلبی اسرائیل

حملات وحشیانه هوایی رژیم صهیونیستی در لبنان که به شهادت سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان و صدها غیرنظامی بی‌گناه دیگر منجر شد بیش از آنکه جنگ علیه گروه‌های مقاومت باشد صلح و آرامش در منطقه و زندگی جمعی مسلمانان و غیر مسلمانان را هدف گرفته است. اینکه رژیم صهیونیستی به صورت افسار گسیخته به لبنان، سوریه، یمن و غزه در فلسطین بدون در نظرداشت تمامیت ارضی کشورها و در تضاد با قوانین بین المللی حمله می کند همه و همه به پشت گرمی امریکا و غرب صورت می گیرد: امریکا و غرب در یک سناریوی دوگانه از یک سو بر پیش برد مذاکرات صلح به میانجیگری دو کشور عربی میان فلسطین(حماس) و اسرائیل و نیز درخواست عدم حملات گروه‌های مقاومت به اسرائیل تاکید کرده و از سوی دیگر ناوها و ماشین‌های جنگی خود را در حمایت از رژیم صهیونیستی به منطقه خاورمیانه اعزام می‌کند.
این اقدام امریکا و هم پیمانان غربی‌اش به روشنی خبر از یک توطئه کلان در منطقه می‌دهد که مقابله با آن به شکل گیری یک اتحاد منطقه‌ای فوری نیاز دارد. کشور‌های مسلمان منطقه به شمول کشورهای عربی و نیز کشورهای منطقه ای با جمعیت حداکثری مسلمان از جمله هند و پاکستان در این برهه حساس می‌بایست در اقدامی مشترک به صورت جدی وارد میدان شوند و با کنترل جنگ افروزی‌های رژیم صهیونیستی اوضاع در منطقه به ویژه در فلسطین و لبنان را به حالت نرمال بازگردانند. این اتحاد منطقه‌ای می تواند فشار لازم بر امریکا و غرب برای عدم مداخله در منطقه و عدم حمایت از اسرائیل را وارد کند.
براساس پیش بینی‌های مبتنی بر مشاهدات واقعی با شعله‌ور شدن آتش جنگ در منطقه بدون شک منافع تمام کشورهای منطقه و حتی جنوب آسیا به خطر می افتد: یکی از دلایلی که درستی این مدعا را ثابت می‌کند واقع شدن چند گلوگاه حساس عبور کشتی‌های بین‌المللی تجاری و سوخت در منطقه خاور‌میانه از جمله ایران می‌باشد. بی‌تفاوتی کشورهای منطقه در قبال جنگ افروزی‌های اسرائیل و نیز نادیده گرفته شدن حق دفاع و انتقام برای گروه‌های مقاومت از سوی امریکا و غرب بدون شک دامن آنها را نیز خواهد گرفت.
از سویی هم شکل گیری چنین اتحادی در منطقه همت و مسؤلیت‌پذیری تمام مسلمانان در کشورهای اسلامی اعم از شیعه و سنی را می‌طلبد: مسلمانان در کشورهای مختلف باید در یک هم‌نوایی و هم صدای کامل با مسلمانان لبنان و فلسطین به میدان آیند و حکام بی تفاوت و وابسته خود را به واکنش علیه اسرائیل و حامیان اصلی استعماری اش وادار کنند.
می توان گفت جرقه چنین اقداماتی را مسلمانان هند اعم از شیعه و سنی با برپایی تظاهرات‌های ضد اسرائیلی در سراسر این کشور زده اند: مسلمانان هند روز گذشته (۹ میزان) حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان و به شهادت رساندن سید حسن نصرالله، رهبر گروه مقاومت لبنان موسوم به حزب الله، را با صدای بلند محکوم کردند و از دولت هند خواستند برای پایان جنگ در لبنان و فلسطین مداخلات لازم را انجام دهد.
به هر صورت مقابله با جنگ افروزی های اسرائیل چه در بعد نرم افزاری و چه در بعد سخت افزاری نیازمند مسؤلیت پذیری تمام کشورهای منطقه اعم از مسلمان و غیرمسلمان و از همه مهم‌تر بیداری تمام مسلمانان چه شیعه و چه سنی می باشد.
همچنین نباید فراموش کرد که جنگ امروز اسرائیل در لبنان جنگ علیه مقاومت نیست بلکه نمایش قدرت و زیاده خواهی است. از سویی هم محور اصلی مقاومت عدالت خواهی و مبارزه با تجاوزات بیگانه است، هدف ارزشمندی که می تواند تمام انسان ها را گرد هم جمع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا