آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومتخانوادهگزارش تحلیلی

شکایت شماری از بازنشستگان ازعدم پرداخت حقوق شان

خبرگزاری دید: شماری از متقاعدین(بازنشستگان) در افغانستان می‌گویند که پس از سال‌ها کار و فعالیت در بخش‌های مختلف دولتی در این کشور، مدت‌هاست که حقوق بازنشستگی شان پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری دید: حمید الله می‌گوید که پس از ۳۳ سال خدمت در وزارت معارف، پنج سال می‌شود که بازنشسته شده اما با تشکیل حکومت سرپرست، هنوز پولی در زمینه بازنشستگی‌اش دریافت نکرده است.

حمیدالله می‌گوید که مسئولیت خانواده‌ی ۱۰ نفری به دوشش است و توان کارهای شاقه را هم ندارد به دلیل مشکلات اقتصادی، شب و روز شان را به سختی سپری می‌کنند.

به گفته‌ی حمیدالله، با درخواست‌های مکرر جهت پرداخت امتیاز تقاعدی اش، هنوز کسی صدای او را نشنیده است. حمیدالله بار دیگر از حکومت خواهان پرداخت پول بازنشستگی‌اش شده است.

یار محمد یکی دیگر از افراد بازنشسته است که می‌گوید حدود چهل سال در وزارت دفاع ملی در دوران حکومت‌های پیشین ایفای وظیفه نموده اما اکنون پس از تقاعد، حقوق بازنشستگی‌اش پرداخت نمی‌شود.

به گفته یار محمد، تعداد آنها در خانواده هشت نفر می باشد و امید شان به پول بازنشستگی‌اش است که اکنون از سوی حکومت داده نمی‌شود.

در همین حال، افندی سنگر، رییس اتحادیه‌ای بازنشستگان با تایید سخنان آنان می‌گوید که افراد بازنشسته پس از سال‌ها خدمت به دولت، اکنون در وضعیت بدی اقتصادی قرار دارند.

سنگر افزود که امتیاز بازنشستگی حق آنان است و حکومت مکلف است باید برای شان پرداخت کند. رییس اتحادیه‌ای بازنشستگان افغانستان افزود که این مشکل آنان را بارها به حکومت رسانیده اما هنوز به آن توجه نشده است.

افندی سنگر نیز افزود، در حالی که حکومت بار بار وعده سپرده که حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کند، اما هنوز پرداخت نشده است.

بازنشستگان در افغانستان، در حالی خواهان حقوق شان از سوی حکومت هستند که در اوایل سال روان هجری خورشیدی، ملا هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، در دستوری گرفتن پول بازنشستگی از کارمندان ملکی و نظامی افغانستان را متوقف کرد.

رهبر حکومت سرپرست به وزارت مالیه دستور داده که از ماه اول سال ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، از معاشات کارمندان و کارکنان ملکی و نظامی برای بازنشستگی(تقاعد) پول گرفته نشود.

در حکم رهبر حکومت سرپرست به وزارت مالیه هدایت داده شد که تاریخ تعیین و مدت کار و نیز پول تقاعد کارکنان دولتی را مشخص کرده، به او معلومات ارایه کند.

دقیقا، فرمان هبت الله در حالی صادر شده که شماری از افراد بازنشسته بارها در گردهمایی‌های به هدف دریافت حقوق بازنشستگی شان گفته اند که سه سال می‌شود حقوق دریافت نکرده اند.

هرچند مشخص نیست که چه تعداد افراد در حال حاضر بازنشسته بوده و خواهان حقوق شان از سوی حکومت هستند، اما گفته می‌شود زمان خدمت اکثر آنان بیش از ۴۰ سال در اداره‌های مختلف حکومتی بوده و آنان بر اساس قانون، خود شان را مستحق حقوق بازنشستگی می‌دانند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا