آخرین اخباراسلایدشواقتصاد و توسعهپاکستان

بازگشایی گذرگاه‌های تورخم و خرلاچی بین افغانستان-پاکستان

خبرگزاری دید: پس از توقف چندین روزه، گذرگاه‌های تورخم و خرلاچی به روی تاجران بازگشایی شدند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که پس از «توقف» درگیری میان قبایل پاراچنار، مرز خرلاچی پاکستان-افغانستان بازگشایی شد.
به گفته مقامات مرزی پاکستان، گذرگاه مرزی پاکستان و افغانستان در ولسوالی کرم پس از ۹ روز بسته ماندن آن به دلیل درگیری در نزدیکی این منطقه مرزی، روز گذشته بازگشایی شد.
پولیس پاکستان گفته که درگیری بین قبایل رقیب متوقف شده و صلح در منطقه برقرار شده است. آن‌ها افزودند که نیروهای امنیتی و پرسونل پولیس در مواضع کلیدی مستقر شدند.
بسته شدن مرزها مشکلات بزرگی را برای ساکنان ایجاد کرد زیرا مواد غذایی، دارو، سوخت و سایر موارد مصرف روزانه تقلیل یافته بود.
لازم به ذکر است که پس از چند روز درگیری مرگبار، قبایل متخاصم با آتش‌بسی که حدود یک ماه ادامه داشت، موافقت کردند.
فیصل کریم کندی، والی خیبر پختونخوا به تاریخ ۲۷ سپتامبر گفت که دست‌کم ۶۰ نفر جان‌شان را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.
او گفته است: ۶۰ نفر در پاراچنار جان باختند و ده‌ها نفر مجروح شدند.
اظهارات والی خیبرپختونخوا حدود یک هفته پس از آغاز دور دوم درگیری‌ها بر سر ساخت سنگرها و چندین روز بی‌وقفه ادامه داشت.
این مناقشه شامل دو قبیله رقیب بود که بر سر یک قطعه زمین با هم درگیر شده بودند.
در ماه آگست، درگیری‌های مسلحانه آغاز شد که منجر به کشته شدن ۵۰ نفر و زخمی شدن ۲۲۶ تن دیگر شد. پس از آن، دو طرف به آتش‌بس دو ماهه دست یافتند.
درگیری بین قبایل در کرم مرکزی و قبایل در منطقه بالیش‌خیل رخ داد که خشونت‌ها را تشدید کرد و به مناطق پور، تری منگل، کنج علیزایی، مقبال، پارا چمکانی، کرمان، صدا، بالیش‌خیل، سنگینه، خار کیلای و سایر مناطق گسترش یافت.
بزرگان هشدار داده بودند که اگر اداره ولسوالی و سایر نهادهای پاکستان در پایان دادن به درگیری‌ها ناکام شوند، قبایل اقدامات‌شان را برای احیای صلح انجام خواهند داد.
از سوی دیگر، تجارت بین پاکستان و افغانستان از طریق تورخم طی چند روز گذشته به تدریج از سر گرفته شده است.
تجارت دوجانبه در ۲۱ آگست زمانی که صدها تن از افراد قبیله کوکیخیل بزرگراه اصلی پیشاور-تورخم را در منطقه باگیاری مسدود کردند و خواستار بازگشت فوری بیش از ۶ هزار خانواده آواره شدند، ناگهان متوقف شد.
از آن زمان، جاده اصلی به روی ترافیک سنگین بسته شده بود.
تعدادی از کامیون‌داران که از بسته شدن طولانی‌مدت گذرگاه ناامید شده بودند، از مسیرهای شلمان-مالاگوری و علی مسجد-جبه استفاده کردند تا کالاهای‌شان را که عمدتاً کالاهای فاسدشدنی بودند، به پیشاور برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا