آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاستکودکانمنطقه

نشست فرمت مسکو آشتی ملی را برای افغانستان به ارمغان خواهد آورد؟

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: نکته مهم نشست فرمت مسکو برای افغانستان اما امیدواری به کمک به آشتی ملی برای افغانستان از طریق متقاعد ساختن طالبان به تشکیل دولت همه شمول در افغانستان می‌باشد. با اینکه هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند اما دعوت شدن طالبان به فرمت تازه مسکو نشان می‌دهد کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان نسبت به اوضاع جاری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نگرانی دارند.

ششمین نشست فرمت مسکو و امیدواری به کمک به آشتی ملی در افغانستان

با گذشت بیش از سه سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، گروه حاکم هنوز در کسب مشروعیت ملی و در ادامه مشروعیت بین‌المللی ناکام بوده است. عدم تشکیل دولت همه شمول از سوی طالبان از دلایل اصلی نارضایتی گروه های مخالف طالبان می‌باشد.
اینک اما با برگزاری دور تازه‌ای از نشست‌های منطقه‌ای به میزبانی روسیه موسوم به «فرمت مسکو» می‌توان به تلاش ها برای متقاعد ساختن طالبان به تن‌دادن به این خواسته مهم ملی، منطقه ای و بین المللی امیدوار بود.
براساس اعلام رسانه‌ها ششمین نشست فرمت مسکو فردا جمعه سیزده میزان در مسکو، پایتخت روسیه، برگزار می شود.
کشورهای «ایران، پاکستان، هند، قراقزستان، قرقیزستان، چین، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان» در کنار روسیه در این نشست حضور دارند.
امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، روز گذشته چهارشنبه(۱۱ میزان) کابل را به مقصد روسیه ترک کرده است.
در حاشیه ششمین نشست فرمت مسکو قرار است سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه، با امیرخان متقی دیدار کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام این خبر گفت همکاری‌ها و روابط دو جانبه روسیه و طالبان محور اصلی این گفتگو می‌باشد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود «مبارزه با تروریزم و مواد مخدر» از موضوعات کلیدی هستند که در این فرمت مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرند.
نکته مهم نشست فرمت مسکو برای افغانستان اما امیدواری به کمک به آشتی ملی برای افغانستان از طریق متقاعد ساختن طالبان به تشکیل دولت همه شمول در افغانستان می‌باشد. با اینکه هنوز هیچ کشوری به صورت رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند اما دعوت شدن طالبان به فرمت تازه مسکو نشان می دهد کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان نسبت به اوضاع جاری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نگرانی دارند.
فرمت مسکو از آنجائیکه می تواند به «ثبات منطقه‌ای، همکاری منطقه‌ای در مبارزه با تروریزم و از همه مهم‌تر برای ما حمایت از افغانستان در زمینه‌های مختلف» کمک کند، بسیار مهم ارزیابی می‌شود.
بازیگران کلیدی منطقه از جمله «روسیه، چین، هند و ایران» در این نشست حضور دارند و در صورتیکه صادقانه و به دور از اهداف شخصی محض به افغانستان نگاه کنند، می‌توانند فشار لازم بر طالبان برای تشکیل دولت همه شمول را وارد کنند.
اگر «روند دوحه» با محوریت امریکا را در نقطه مقابل فرمت مسکو قرار دهیم، عیب بزرگ روند دوحه عدم صداقت امریکا و سازمان‌ملل در نگاه به اولویت‌های افغانستان و مردم مظلومش می‌باشد.
روند دوحه تا این لحظه دستاورد ملموسی برای افغانستان نداشته است و اگر فرمت مسکو هم به چنین فرجامی مبتلا شود، تمام امیدها به منطقه و جهان برای کمک به افغانستان از بین می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا