آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادث

لاوروف: از افغانستان در مبارزه با تروریزم پشتیبانی می‌کنیم

خبرگزاری دید: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست مشورتی فارمت مسکو در مورد افغانستان گفته که مسکو از مقامات حکومت سرپرست در مبارزه با تروریزم در منطقه حمایت می‌کند.

سرگئی لاوروف روز گذشته در نشست فارمت مسکو در کازان گفته که از تعهد مقامات افغانستان برای مهار تهدید تروریزم حمایت می‌کند.
لاوروف افزود: قابل توجه است که، حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، مقامات این کشور در مقابله با داعش که واحدهای آن به طور دوره‌ای حملاتش را به خاک افغانستان سازماندهی می‌کنند، کاملاً موثر هستند.

به گفته وی، «هنوز گروه‌های تروریستی مختلف در افغانستان حضور دارند یا از خارج از این کشور یورش می‌آورند. این به نفع همه ماست که در این زمینه نیز کمک موثر و لازم را به مقامات افغانستان ارایه کنیم.»
در همین حال، لاوروف خاطرنشان کرد که بازگشت زیرساخت‌های نظامی کشورهای ثالث به افغانستان یا استقرار تاسیسات نظامی جدید در سرزمین‌های همسایه این کشور، پذیرفتنی نیست.

وی افزود: با توجه به بحث‌های جاری در غرب، مایلیم بر غیرقابل قبول بودن بازگشت زیرساخت‌های نظامی کشورهای ثالث به خاک افغانستان یا استقرار تاسیسات نظامی جدید در کشورهای همسایه آن به هر بهانه‌ای که باشد، تاکید کنیم.
به نقل از تاس، این دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد: تاریخ ثابت می‌کند که قدرت‌نمایی بازیگران خارجی در این منطقه فقط مشکلاتش را تشدید می‌کند.
از سویی هم، سرگئی لاوروف هشدار داد که ایالات متحده و متحدانش تلاش می‌کنند از سازمان ملل متحداستفاده کنند تا خود را وارد روند صلح افغانستان کرده و آن را تحت کنترل خود درآورند.

لاوروف: در این راستا، می‌خواهم در رابطه با کوشش‌های ایالات متحده و متحدانش برای ورود به روند صلح به منظور تحت کنترل درآوردن آن، از جمله با استفاده از اختیارات سازمان ملل متحد، بگویم که هوشیاری لازم را داشته باشیم.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که کشورش به طور پیوسته به حل مشکلات متعدد جاری افغانستان کمک می‌کند و برای این منظور هم فارمت مسکو و هم میکانیزم نشست‌های کشورهای همسایه را توسعه می‌دهد.

لاوروف تاکید کرد: ما قویا معتقدیم که مکانیزم‌های منطقه‌ای با هماهنگی یکدیگر می‌توانند به مهم‌ترین نتایج دست یابند.
وزیر خارجه روسیه از کشورهای غربی خواست تا مسئولیت بازسازی افغانستان پسا-جنگ را بر عهده بگیرند، تحریم‌ها را لغو و دارایی‌های اختلاس شده کابل را بازگردانند.

وی گفت: «ما بار دیگر از کشورهای غربی می‌خواهیم که مسئولیت بازسازی افغانستان پس از جنگ را بر عهده بگیرند، محدودیت‌ها و تحریم‌ها را لغو و دارایی‌های اختلاس شده کابل را بازگردانند».
وزیر امور خارجه افزود: بن‌بستی که سیاست بدبینانه غرب به‌طور جمعی این شرایط را وارد آن می‌کند، هویدا است.
به گفته وی، روسیه به طور منظم به تامین مواد غذایی و ضروری به افغانستان ادامه خواهد داد.
وی تصریح کرد: ما به سهم خود به تامین مواد غذایی و کالاهای ضروری به افغانستان به‌طور منظم ادامه خواهیم داد.
لاوروف خاطرنشان کرد که بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۳ میلیون نفر از جمله ۱۲ میلیون خردسال به شدت به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

وی گفت: کمک‌های بشردوستانه نباید سیاسی شود.
او گفت که مسکو همچنان به سیاستش برای توسعه روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی با افغانستان ادامه خواهد داد.
نشست مشورتی فارمت مسکو روز گذشته با حضور هیئت حکومت سرپرست در کازان برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا