آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرحکومتعلم و دانشکودکان

پنجم اکتوبر؛ روز جهانی معلم

خبرگزاری دید: از سال ۱۹۹۴ به بعد، پنجم اکتوبر (۱۳میزان) هر سال از سوی یونسکو «روز جهانی معلم» اعلام می شود. هدف از اعلام چنین روزی بها دادن به معلمان، قدردانی از آنها و بررسی مشکلاتشان در سراسر دنیا اعلام شده است.

سازمان جهانی کار و یونسکو در سال ۱۹۶۶ توصیه نامه‌ای را در مورد وضعیت معلمان تصویب کردند. این توصیه معیارهایی را در مورد حقوق و مسئولیت‌های معلمان و استانداردهایی را برای آماده سازی اولیه و آموزش بیشتر، استخدام، شرایط آموزش و یادگیری تعیین می‌کند.

هدف از نام گذاری روزی به عنوان روز معلم، قدردانی از آنهاست، اوست که در تربیت و شکل‌گیری فرزندان جامعه نقش مهمی دارد. از سوی دیگر مشکلات فراوان معلمان در سراسر دنیا و از جمله افغانستان وجود چنین روزی را تأیید می‌کند چرا که شاید اینگونه توجه بیشتری به سمت آن‌ها برای رفع مشکلاتشان معطوف شود.

در سال‌های اخير به‌سبب غفلت‌ها در برنامه‌ريزی‌هاي کلان سطح زندگي و رفاه معلمان و به تبع آن جايگاه اجتماعي آنان سال به سال کاهش يافته است. بايد به اهميت و ضرورت نقش معلمان در فرآيند تعليم و تربيه توجه بيشتري كرده و براي جبران کاستی‌ها و بهبود وضعيت معيشت و ميزان حقوق معلمان در افغانستان گام‌هايي اساسی برداشت.

مطمئناً عدم تلاش براي ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان می‌تواند خطري جدي براي نظام معارف باشد و در بلند‌مدت اثرات مخربي بر جامعه معلمان و انگيزه آنان در پي خواهد داشت.

در افغانستان اما با تغییر نظام سیاسی و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، وضعیت معلم و آموزش نیز دچار دگرگونی جدی شده است.

در مکتوبی به امضای محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست به گونه مشخص از روز معلم نیز مثال داده شده و در آن آمده است که از تجلیل روز هایی که در دین اسلام اساس ندارند و از سوی افراد غیر مسلمان مشخص شده اند، خودداری شود.

شماری از معلمان در شهر کابل و برخی ولایت های افغانستان نیز تایید کرده اند که حکومت سرپرست به مسئولان مکاتب دستور داده تا از تجلیل روز معلم خودداری کنند.

متاسفانه اوضاع معلمان در افغانستان از گذشته ها هم خوب نبوده است اما حالا نیز به گونه ای که لازم است معلم در افغانستان مورد توجه قرار نمی گیرد، معاش شان کم است و بیشترشان در وضعیت ناگوار اقتصادی به سر می‌برند، ایجاب میکند که حکومت و مردم بخاطر بهبود وضعیت مادی و معنوی معلمان تلاش بکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا