آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلجهانحقوق بشرسیاستمنطقه

طالبان، روسیه و آمریکا/ همراهی با رفیق امروز و یا متعهد دیروز!

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: اینکه روسیه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به تدریج روابط خود با این گروه را افزایش داد، سفیر طالبان را در سفارت افغانستان در روسیه پذیرفت و اکنون نیز طبق گفته وزیر خارجه‌اش روابط سیاسی و تجاری خود با طالبان را بیش از پیش گسترش می‌دهد، در نفس خود روند خوبی است اما مساله اینجاست که طالبان از سویی هم با امریکا توافق‌نامه دارد.

سرانجام توافق روسیه و طالبان به کجا خواهد رسید؟

ششمین نشست فرمت مسکو روز گذشته جمعه با حضور بازیگران مهم منطقه‌ای در پایتخت روسیه برگزار شد. همانند نشست‌های قبلی، طالبان نیز به این نشست دعوت شده بود.
بر اساس اعلام رسانه‌ها مبارزه با تروریزم و مواد مخدر از موضوعات اصلی بود که در این نشست مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
از سویی هم در حاشیه ششمین نشست فرمت مسکو، سرگئی لاروف، وزیر امور خارجه روسیه، و مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
یکی از نکات مهم این دیدار تاکید لاروف به خروج نام طالبان از لیست گروه‌های تروریستی روسیه، بود.
لاروف گفت تصمیم خروج نام طالبان از لیست گروه‌های تروریستی در روسیه در بالاترین سطح از سوی روسیه اتخاذ شده است.
از سویی هم، ضمیر کابلوف، نماینده خاص پوتین در امور افغانستان، گفته است تصمیم به خروج طالبان از لیست گروه های تروریستی روسیه در حال طی کردن روندهای مختلف قانونی خود است.
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز در ماه جولای سال روان میلادی گفته بود روسیه طالبان را متحد خود در مبارزه به تروریزم و مواد مخدر می‌داند.
به هر صورت اینکه روسیه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان به تدریج روابط خود با این گروه را افزایش داد، سفیر طالبان را در سفارت افغانستان در روسیه پذیرفت و اکنون نیز طبق گفته وزیر خارجه‌اش روابط سیاسی و تجاری خود با طالبان را بیش از پیش گسترش می‌دهد، در نفس خود روند خوبی است اما مساله اینجاست که طالبان از سویی هم با امریکا توافق‌نامه دارد.
براساس شواهد موجود طالبان در واقع براساس توافق با امریکا یک بار دیگر در افغانستان به قدرت رسیدند.
اینکه هم روسیه و هم امریکا از طالبان یک تکلیف خانگی می‌خواهند کمی سؤال برانگیز است: در شرایط کنونی مواد مخدر و نفوذ تروریزم از افغانستان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی از جمله ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان را تهدید می‌کند: در تازه‌ترین مورد از حملات تروریستی در روسیه در ماه مارچ گذشته بیش از ۱۴۵ نفر در حمله به یک کنسرت موسیقی در روسیه کشته شدند، داعش شاخه خراسان که براساس گزارشات در افغانستان حضور و فعالیت دارد مسؤولیت این حمله را برعهده گرفت.
از سویی هم بر اساس توافق صلح دوحه طالبان به ایالات متحده تعهد سپرده‌اند با گروه‌های تروریستی در افغانستان مبارزه کنند تا تروریزم از خاک افغانستان آمریکا و متحدانش را تهدید نکند و حوادثی چون حادثه یازده سپتامبر سال دو هزار و یک میلادی در خاک امریکا اتفاق نیفتد.
اینکه تصور کنیم تروریزم مد نظر روسیه و امریکا از یک جنس‌اند و هر دو کشور برای مبارزه با آن روی طالبان حساب کرده‌اند تصور اشتباهی‌ست. آمریکا و روسیه هیچ‌گاه در افغانستان به وحدت منافع نرسیده‌اند و همواره به منافع یکدیگر ضربه زده‌اند.
بنابراین در چنین شرایطی می‌توان گفت ترس روسیه از نفوذ تروریزم از افغانستان بیشتر تروریزمی‌ست که براساس برخی شواهد توسط امریکا در افغانستان پرورش یافته است و در حال حاضر نیز تمویل می‌شود.
به هر صورت باید گفت سوای از نوع نگرش روسیه و امریکا به طالبان در مورد مبارزه با تروریزم اگر روسیه نام طالبان را از لیست گروه‌های تروریستی خود خارج کند، برای طالبان و امارت اسلامی شان یک حادثه بسیار نیک است چون می تواند مسیر عادی سازی روابط دیگر کشورها با طالبان را هموار کند و دستیابی به مشروعیت بین‌المللی را برای طالبان نزدیک‌تر سازد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا