آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلحقوق بشرخبر های مهم

آمریکا و خواب‌های آشفته‌ی دیگر برای افغانستان و طالبان

خبرگزاری دید: بر اساس برخی پیش بینی‌ها، امریکا یک خواب آشفته دیگر برای طالبان و افغانستان دیده و آن تضعیف طالبان از طریق تمویل و تقویت گروه‌های تروریستی‌ست. با ایجاد ناامنی و حتی نابودی احتمالی امارت اسلامی از سوی گروه‌های تروریستی، ناامنی به آسیای مرکزی و روسیه نفوذ می‌کند و روسیه را که در جنگ با اوکراین قرار دارد درگیر یک جبهه خطرناک دیگر می سازد. این هدف از همان روز اول خروج امریکا از افغانستان از سوی برخی کارشناسان متصور بود.

آمریکا و خواب‌های آشفته‌ی دیگر برای افغانستان و طالبان

کاملا هریس، معاون کنونی جو بایدن و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در امریکا، در اظهاراتی تازه طالبان را یک گروه تروریستی خواند.
به گزارش رسانه‌ها، خانم هریس به تازگی و در یک مناظره تلویزیونی با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آینده نزدیک در مقابل چشمان دنیا برای اولین بار به صورت رسمی اعلام کرد طالبان یک گروه تروریستی است.
از سویی هم براساس اعلام رسانه‌ها، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا، احتمال دارد در آینده‌ای نزدیک با نمایندگان جبهه مقاومت ملی از جمله احمد مسعود، رهبر این جبهه، گفت و گو کند.
آقای مایکل مک‌کال از مخالفان خروج شتابزده امریکا از افغانستان و واگذاری قدرت به طالبان در قالب توافق نامه دوحه از سوی امریکا می باشد و از زمان خروج آمریکا از افغانستان در حال بررسی این خروج فاجعه‌بار برای آمریکا می باشد.
از سویی هم جبهه مقاومت ملی خود را نماینده مشروع مردم افغانستان می داند.
در کنار دو مورد فوق باید به اظهارات تازه رهبران جبهه مخالف طالبان در تشکیل دولت سایه در بیرون از افغانستان در نزدیک‌ترین زمان ممکن اشاره کرد.
در این شرایط باید گفت مثلث ناکامی‌های سیاسی حکومت سرپرست طالبان در حال ترسیم شدن است؛ اینکه خانم هریس به صراحت و به طور رسمی طالبان را یک گروه تروریستی می خواند بدین معناست که امریکا قصد ندارد طالبان را به رسمیت بشناسد. از سویی هم این موضع دولت بایدن مسیر به رسمیت شناختن احتمالی طالبان از سوی دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی متحد آمریکا را می بندد.
این همه درحالی‌ست که امریکا یک بار دیگر امضایش پای یک قرارداد مهم را نادیده می گیرد: سوای از جزئیات و تعهدات متقابل طالبان و امریکا در توافق نامه صلح دوحه، باید گفت امضای امریکا پای توافقات همچون یادگاری نوشتن بر شن ساحل می باشد.
بر اساس برخی پیش بینی‌ها، امریکا یک خواب آشفته دیگر برای طالبان و افغانستان دیده و آن تضعیف طالبان از طریق تمویل و تقویت گروه‌های تروریستی‌ست. با ایجاد ناامنی و حتی نابودی احتمالی امارت اسلامی از سوی گروه های تروریستی، ناامنی به آسیای مرکزی و روسیه نفوذ می‌کند و روسیه را که در جنگ با اوکراین قرار دارد درگیر یک جبهه خطرناک دیگر می سازد. این هدف از همان روز اول خروج امریکا از افغانستان از سوی برخی کارشناسان متصور بود.
حال باید دید طالبان در پاسخ به این فریبی که از امریکا خورده‌اند چه اقدامی روی دست می گیرند: آیا طالبان با ملحق شدن به جبهه منطقه ای و ایستادن در کنار بازیگران بزرگ منطقه ای همچون روسیه، چین و هند و ایران می تواند انتقام این فریب را از امریکا بگیرد؟

از ابتدای استقرار مجدد طالبان برای جغرافیای کشور، بهترین و موثرترین مسیر حل مشکلات حکومت کابل نیز تعامل با کشورهای همسایه و منطقه پیش بینی شده بود اینکه حکومت سرپرست چقدر این واقعیت عینی مسیر تثبیت حکومت خود را خواهند پذیرفت و بدان به دور از بازی‌های سیاسی غربی و امریکا روی خواهند آورد بستگی بازنگری تاریخ سیاسی کشور و همچنین توجه به منافع‌ملی و مردم کشور دارد.

نویسنده: سلیمان صابر – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا