آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهان

فرمانده پیشین سنتکام: خروج از افغانستان را توصیه نکرده بودم

خبرگزاری دید: جنرال فرنک مک‌کنزی، فرمانده پیشین سنتکام گفته که خروج نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا از افغانستان را توصیه نکرده بود و این‌که پیامدهای آن برایش “تلخ” است که برای همیشه با او باقی خواهد ماند.

مک‌کنزی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ‌C-SPAN گفته که خروج نیروها را توصیه نکرده بود و این‌که “این تصمیم در نهایت توسط رهبری ملی امریکا اتخاذ شده است.”

این جنرال بازنشسته افزوده که او و سایر رهبران ارشد نظامی از احتمال سقوط دولت افغانستان پس از خروج نیرهای بین‌المللی آگاه بودند و نسبت به آن هشدار داده بودند.

مک‌کنزی بیان داشته است:‌ ما گفتیم که اگر خارج شویم، به نظر من حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد و فاجعه‌ای رخ خواهد داد.
مک‌کنزی با تکرار تاکید کرده است:‌ من توصیه نکردم که عقب‌نشینی کنیم. ما خروج را از افغانستان انجام دادیم، نیروهای خود را بیرون آوردیم، مردم خود را بیرون آوردیم.

به گفته فرمانده پیشین سنتکام، عملیات خروج با چالش‌های فراوانی همراه بود و نتوانست همه افغانستانی‌هایی را که با نیروهای امریکایی همکاری کرده بودند، از این کشور خارج کند.

او با اشاره به تلفات نظامیان امریکایی، شهروندان افغانستان در جریان روند تخلیه ابراز تاسف کرده و گفته که این بخش از عملیات، به‌ویژه رها شدن بسیاری از افغانستانی‌های همکار، چیزی است که هنوز بر دوش او سنگینی می‌کند.
مک‌کنزی:‌ این روند تخلیه بدون تلفات جانی نبود، چه امریکایی‌ها و چه افغانستانی‌ها. این یک موضوع تلخ است که برای همیشه با من خواهد ماند.

وی تصریح کرده است: اشتباه اساسی در این تصمیم این بود که ما تخلیه را بعد از خروج نظامی آغاز کردیم.
گفتنی است که در آخرین روزهای خروج، حمله تروریستی داعش جان حدود ۲۰۰ افغانستانی و ۱۳ نظامی امریکایی را گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا