آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوامنیت و حوادثجهان

بحران خاورمیانه و محدودیت نفوذ امریکا

خبرگزاری دید: روزنامه پولیتیکو در مقاله‌ای نوشته که آخرین دور تشدید تنش در خاورمیانه نشان داد نفوذ واشنگتن در عرصه بین‌المللی چقدر محدود بوده است.

پولیتیکو نوشته اگرچه هر دولتی در امریکا باید با تعدیل سیاست‌هایش به برخی رویدادها در سراسر جهان واکنش نشان دهد، اما درگیری کنونی در خاورمیانه “مخل” تلاش‌های سیاست خارجی دولت جو بایدن بوده است.

منابع این روزنامه گفتند که کاخ سفید در پس‌زمینه تنش‌ها در خاورمیانه «باید تماس‌های سختی برقرار کند،» چون این امر «تلاش‌های ایالات متحده را برای ایجاد روابط با سایر نقاط جهان پیچیده کرده است».

کامفورت ارو، رییس و مدیر عامل اندیشکده گروه بین‌المللی بحران، گفت: بیش از هر بحران دیگری، این مسئله محدودیت‌های قدرت ایالات متحده را هویدا کرد.
این روزنامه نوشت: بایدن پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، قرار بود اولین رییس‌جمهوری باشد که سرانجام فصل جنگ پرهزینه با تروریزم را می‌بندد.

پولیتیکو می‌گوید: «اما امریکا بار دیگر در خاورمیانه گرفتار شده است و قادر به مهار حملات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در غزه و لبنان نیست و در تلاش جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار است».

تنش‌ها در خاورمیانه پس از ۷ اکتوبر ۲۰۲۳ شعله‌ور شد، زمانی که شبه‌نظامیان حماس از غزه حمله غافلگیرانه‌ای را علیه رژیم اسرائیل انجام دادند و ساکنان شهرک‌های مرزی اسرائیل را کشته و ۲۵۰ نفر از جمله زنان، کودکان و افراد مسن را اسیر گرفتند.
حماس حمله خود را گرفتن انتقام از اقدامات تجاوزکارانه مقامات اسرائیلی علیه مسجد الاقصی در اورشلیم توصیف کرد.

در پاسخ، رژیم اسرائیل قبل از شروع بحران، نوار غزه را که محل سکونت ۲.۳ میلیون فلسطینی بود، محاصره کرد و قبل از شروع عملیات زمینی در منطقه تحت محاصره فلسطین، حملات هوایی را بر غزه و همچنین برخی مناطق لبنان و سوریه انجام داد.

در ۲۳ سپتمبر، رژسم اسرائیل عملیات نظامی با رمز شمال را علیه حزب‌الله لبنان آغاز کرد و حملات گسترده‌ای را به سایت‌های نظامی این گروه انجام داد.

رژیم صهیونیستی در حمله‌ای در ۲۷ سپتمبر، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را در بیروت از بین برد.
رژیم اسرائیل در شب اول اکتوبر آغاز عملیات زمینی در مناطق مرزی جنوب لبنان را اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا