آخرین اخباراسلایدشواندیشهجهانمقالات علمی-تحقیقی

روش ۱۵ ثانیه ای برای از بین بردن رشته افکارهای پریشان ذهن

خبرگزاری دید: نیازی نیست برای متوقف کردن افکارتان که پشت سر هم ظاهر می‌شوند، کار خاصی بکنید. دکتر دانیل آمن، روانپزشک و متخصص تصویر‌برداری مغز، می‌گوید که برای مهار کردن این افکار سریع و بی‌امان کافی است نفس عمیق بکشید. 

دکتر آمن می‌گوید: «چهار ثانیه نفس بگیرید، ۱.۵ ثانیه نفستان را نگه دارید و سپس در هشت ثانیه آن را بیرون دهید و دوباره ۱.۵ ثانیه نگه دارید.»

این تکنیک ۱۵ ثانیه‌ای راهی برای آرام کردن افکار پریشان است و اگر آن را به مدت سه یا چهار دقیقه انجام دهید، ذهنتان را آرام می‌کند. 

این روانپزشک می گوید که اگر تنفس دیافراگمی کارساز نبود، سراغ ورزش شدید بروید، زیرا ثابت شده که این کار سطح هورمون ایجاد احساس خوب در مغز، را افزایش می‌دهد.

فیرلی فابرت، روانشناس بیمارستان مک‌لین، وابسته به دانشگاه هاروارد، می‌‌گوید مقصر اصلی این افکار مسابقه‌ای، اضطراب است. به گفته او، افرادی که با افکار مسابقه‌ای دست به گریبان‌اند، دائما نگران‌اند که چه کاری باید انجام بدهند، چه کاری انجام نشده و چه چیزی در آینده لازم است. به عبارت دیگر، آن‌ها مدام نگران موقعیت‌های گذشته، حال و آینده‌اند. 

به گفته آمن، وقتی‌ افکار مسابقه‌ای ذهنتان را اشغال می‌کنند، نمی‌توانید متمرکز باشید و احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید که همین باعث اضطراب و استرس بیشتر می‌شود و این چرخه ادامه می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا