آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومتسیاست

تاکید ترکمنستان بر ساخت پروژ‌های تاپی، تاپ و خط آهن با افغانستان

خبرگزاری دید: سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان در نشست سران کشورهای مستقل مشترک المنافع در مسکو گفته که از گسترش حجم و جغرافیای منابع انرژی در کشورهای مستقل مشترک المنافع و فراتر از آن حمایت می‌کند.

رئیس جمهور ترکمنستان در این نشست که روز گذشته در مسکو برگزار شد، بر اهمیت ساخت بخش‌های افغانستانِ و پروژه‌های زیربنایی جدید مانند خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان – پاکستان – هند (تاپی) و خط برق ترکمنستان – افغانستان – پاکستان (تاپ) و همچنین خط آهن در افغانستان تاکید کرده است.

وی افزوده است: مشارکت کشورهای مستقل مشترک المنافع در این پروژه‌ها و سایر پروژه‌های مشابه، مسیری مطمئن برای چشم‌انداز راهبردی است و ما باید از منابع و پتانسیل جمعی خود به طور کامل استفاده کنیم.

به نقل از ترند، بردی محمد‌اف توضیح داده است: این امر هم شامل تامین مواد اولیه و هم برق می‌شود.

به گفته رئیس جمهور ترکمنستان، این طرح به عنوان بخشی از راهبرد همکاری اقتصادی کشورهای مستقل مشترک المنافع تا سال ۲۰۳۰ پیشنهاد شده است.

بردی محمداف تصریح کرده است: اولویت‌ها شامل حمل و نقل، انرژی، همکاری‌های صنعتی و چندین حوزه دیگر است.

لازم به ذکر است که ترکمنستان با داشتن مجموع ذخایر هایدروکربنی بیش از ۷۱ میلیارد تن معادل نفت، نقش کلیدی در بازار نفت و گاز آسیا ایفا می‌کند و در رتبه چهارم ذخایر گاز تایید شده در جهان قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا