آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهپاکستانحکومتگزارش

فصل حاصلات سیب و شکایت باغ‌داران از نبود بازار برای فروش

خبرگزاری دید: شماری از کشاورزان و باغ‌داران در کابل از نبود بازار برای فروش فرآورده‌های زراعتی شان از جمله سیب، شکایت دارند و می‌گویند که حتا نمی‌توانند، مصارف شان را تامین کنند.

به گزارش خبرگزاری دید: انور یکی از باغ‌داران در ولسوالی خاک‌جبار ولایت کابل است. او می‌گوید که حدود هفت جریب زمین را درخت سیب کاشته و اکنون که زمان جمع‌آوری حاصلات آن رسيده، بازار مناسبی برای فروش حاصلات شان وجود ندارد.

به گفته‌ی انور، سال گذشته به‌دلیل آسیبی که درختان دید، آنان حاصلات خوبی بدست نیاورند، اما امسال که با افزایش سطح باران‌ها، حاصلات شان خوب بوده، ولی بازار مناسبی برای فروش حاصلات وجود ندارد.

انور می‌گوید که امیدوار بود امسال با افزایش حاصلات، مفاد بیش‌تر بدست بیاورد، اما به‌خاطر مشکلات مرزی میان افغانستان و پاکستان، بازار مناسبی برای فروش حاصلات شان وجود ندارد.

او از کابل و اسلام‌آباد خواستار حل تنش‌های مرزی شده و می گوید که این وضعیت به باغ‌داران، کشاورزان و تاجران هردو کشور ضرر وارد می رساند.

انور نیز افزود بیش از ده سال می‌شود مصروف این شغل است اما در این مدت عواید چندانی بدست نیاورده است.

در همین حال عبدالمتین یکی دیگر از باغ‌داران در ولسوالی خاک‌جبار ولایت کابل است که می‌گويد: چهار جریب زمین را درخت سیب کاشته است.

به گفته‌ی عبدالمتین، هرچند امسال حاصلات باغش خوب بوده اما مفاد چندانی بدست نیاورده است.

او می‌گوید در حالی‌که حاصلات سیب طی سال‌های پسین خوب‌تر شده اما به‌دلیل این‌که سالانه درخت‌هایش را دوا می‌زند، مفاد بیشتر بدست آورده نمی‌تواند.

شمار ديگر از باغ‌داران و کشاورزان نیز با خوش‌بینی از افزایش حاصلات شان در جریان امسال، می‌گویند که با همکاری دولت از تخم‌های اصلاح شده بذری، کود کیمیاوی و دارو مستفید شده و حاصلات خوبی نیز بدست آورده اند.

آنها می‌گویند که به‌دلیل نبود سردخانه های معیاری در داخل کشور و نیز تنش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، نتوانسته اند فرآورده‌های کشاورزی شان را به قیمت مناسب به فروش برسانند.

باغ‌داران و کشاورزان از حکومت می‌خواهند که این تنش‌ها را از راه گفت‌وگو حل کرده، این روند را سیاسی نسازند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سالانه چندین‌بار گذرگاه‌‌های مرزی پاکستان و افغانستان به دلیل تنش‌های مرزی و برخی از موارد دیگر به روی کالاهای وارداتی و صادراتی مسدود می‌شود.

تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستانی نیز بارها نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده، خواهان حل این مشکلات شده اند.

مسئولان حکومت سرپرست بارها از پاکستان خواسته اند که از تنش‌های مرزی دست بردارند.

هفته‌ پیش معین سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست نیز در یک نشستی در کابل، گفت که در حال حاضر افغانستان با بیش‌تر کشورهای منطقه و جهان روابط سیاسی و تجارتی دارد اما بیان کرد که در بین تمام کشورها تنها پاکستان است که برای تاجران افغانستانی مشکل ایجاد می‌کند.

معین سیاسی وزارت خارجه از دولت پاکستان به گونه‌ی جدی خواست که دست از تنش‌های مرزی برداشته و به تاجران و سرمایه‌گذاران افغانستانی مشکل ایجاد نکند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا