اسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثحکومتگزارش

شکایت مسافران و رانندگان از افزایش رویدادهای ناگوار ترافیکی در شاهراه کابل-جلال‌آباد

خبرگزاری دید: بسیاری از مسافران و رانندگان می‌گویند که شاهد وقوع رویدادهای ناگوار ترافیکی در مسیر شاهراه‌ کابل-جلال‌آباد هستند. آنان تیزرانی رانندگان، کمبود علامه‌های ترافیکی، خرابی جاده‌‌ها و بی‌احتیاطی رانندگان را از جمله عوامل اصلی این حوادث در این مسیر می دانند.

به گزارش خبرگزاری دید، ثاقب یک‌تن از رانندگان مسیر کابل-جلال‌آباد است. او می‌گوید که همه روزه در این مسیر رفت و آمد می‌کند و بارها شاهد حادثات ناگوار ترافیکی در این شاهراه بوده است.

ثاقب می‌گوید که بسیاری از این حادثات به دلیل بی‌احتیاطی رانندگان، سرعت بیش از حد، کمبود علامه‌های ترافیکی و هم‌چنین خرابی جاده‌ها رخ می‌دهد.

ثاقب بیان می‌کند که حکومت به ویژه ریاست عمومی ترافیک باید نظارت جدی از شاهراه‌ها را داشته باشد و علامه‌های ترافیکی را نیز در شاهراه‌ها نصب کند.

به گفته‌ی او، از سرعت رانندگان در این مسیر هیچ نظارت صورت نمی‌گیرد و اکثر حادثات به دلیل سرعت بیش از حد نیز رخ می‌دهد.

صدیق الله احساس، یک تن از مسافران این مسیر نیز که خانه‌اش در جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار است می‌گوید که ماهانه چندین‌بار از این مسیر پر خم‌وپیچ عبور می‌کند و بارها شاهد حادثاتی در این مسیر بوده که شماری از شهروندان جان‌های شان را از دست داده اند.

صدیق الله نیز یکی از علت‌های اصلی افزایش حادثات ترافیکی در این مسیر را، بی‌احتیاطی رانندگان و کم‌عرض بودن جاده را عنوان می‌کند.

او می‌گوید که کمبود علایم و پرسونل ترافیکی در مسیر شاهراه‌ها از علت‌های دیگر افزایش این‌گونه حادثات بوده و بیان می‌کند که وقوع این حوادث همواره از شهروندان قربانی گرفته است.

در همین حال شمار دیگر از شهروندان نیز می‌گویند که اکثرا حادثات ترافیکی در شاهراه‌های بزرگ کشور رخ می‌دهد. به گفته‌ی شهروندان، رفت‌وآمد و سرعت بیش از حد موترهای تیزرفتار به ویژه موترهای “دست‌راست” منجر به این‌گونه حادثات ترافیکی می‌شود.

این در حالی است که دی‌روز نیز یک رویداد ترافیکی در این مسیر رخ داده که در نتیجه‌ی آن، دو نفر جان باخته و چهار نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

این رویداد که ساعت یازده پیش از چاشت یکشنبه، ۲۲ میزان، در ساحه‌ی تنگی “مشال” از مربوطات ولایت لغمان رخ داده، فرماندهی امنیه‌ی این ولایت گفته که یک موتر سواری نوع “تودی” با یک موتر نوع کرولا تصادف کرده، زخمی‌های این رویداد به شفاخانه ولایتی ننگرهار انتقال یافته که وضعیت صحی یکتن از آنان وخیم است.

دلیل وقوع این رویداد ترافیکی نیز بی‌احتیاطی و تیزرانی راننده آن گفته شده است.

به همین‌گونه اکثر شاهراه‌های کشور در این روزها شاهد وقوع رویدادهای ناگوار ترافیکی اند. بیشتر آن خرابی جاده‌ها، بی‌احتیاطی رانندگان، عدم رعایت قوانین ترافیکی و کمبود علامه‌های ترافیکی گفته شده است.

عبدالمتین قانع، سخن‌گوی وزارت داخله نیز روز سه‌شنبه، ششم سنبله سال روان، در برنامه‌ی حساب‌دهی دولت به ملت در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت گفت که در جریان یک سال گذشته، حدود چهار هزارو ۲۷۸ رویداد ترافیکی در سطح کشور رخ داده و در نتیجه‌ی آن، دو هزارو یک تن جان باخته و پنج هزارو ۹۹۶ تن دیگر نیز زخمی شده اند.

سخن‌گوی وزارت داخله گفته که زنان و کودکان نیز شامل جان باختگان این رویدادها هستند اما مشخص نکرده است که این آمار نسبت به سال قبل افزایش یافته است یا کاهش.

وقوع رویدادهای ترافیکی نه تنها در افغانستان بلکه سالانه در تمام کشورهای جهان از مردم قربانی می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا