آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرحکومت

روز جهانی نابینایان؛ شماری از نابینایان در بلخ خواهان رسیدگی به خواست‌های شان هستند

خبرگزاری دید: در آستانه‌ پانزدهم اکتوبر، ۲۴ میزان و روز جهانی نابینایان (عصای سفید) شماری از نابینایان در بلخ، با سردادن شعارهای “نابینایی ناتوانی نیست، معلول را معیوب نگویید” از حکومت سرپرست خواهان رسیدگی به خواست‌های شان شده اند.

سید محمد یزدان پرست یعقوبی، یک تن از افراد نابینا در بلخ، خواهان ایجاد مکتب‌های ویژه نابینایان در تمام ولایت‌های کشور شده بر رعایت میثاق جهانی حقوق اشخاص دارای معلولیت تاکید کرد.

او که تصویری از استاد عبدالواحد قادری، یک تن از آموزگاران نابینا در دانشگاه‌های کشور را در دست گرفته بود، علاوه کرد که “نابینایی ناتوانی نیست.”

در همین حال، عبدالرحیم صفا، مسئول موسسه نابینایان ولایت بلخ نیز به چالش‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی فراروی این قشر اشاره کرده، خواهان توجه نهاد‌های امدادرسان به افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان در آستانه فصل زمستان گردید.

در همین حال، مولوی نور الله صلاح الدین امینی، آمر تعلیمات تخنیکی و مسلکی ولایت بلخ نیز که در این برنامه حضور داشت، افزود که به هدف رسیدگی به مشکلات نابینایان نشستی را با مسئولان محلی این ولایت داشته و خواهان توجه جدی در بخش ترمیم و تجهیز مکتب نابینایان و نیز آموزش این قشر گردیده و افزود که قرار است به زودی، کار روی ترمیم و گسترش این بخش صورت خواهد گرفت.

از سویی هم، مولوی جان محمد حکمت، رییس اداره رسیدگی به شهدا و معلولین ولایت بلخ نیز افزود، حقوق معلولان به طور منظم به آنان داده می‌شود و آنان از حقوق شهدا و معلولین دفاع خواهند کرد.

پانزدهم اکتوبر به عنوان روز جهانی عصای سفید، از سوی سازمان ملل نام‌گذاری شده و همه ساله از این روز در افغانستان و سایر کشورهای جهان تجلیل می‌شود.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا