آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومتگزارش

کشاورزان در ننگرهار خواهان همکاری دولت شدند

خبرگزاری دید: شماری از کشاورزان ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، از حکومت خواهان همکاری در بخش توزیع تخم‌های اصلاح شده بذری، کودکیماوی و دوا شده، می‌گویند که امسال حاصلات خوبی بدست آورده نتوانستند.

به گزارش خبرگزاری دید: نصرت الله، باشنده ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار که سال‌هاست مصروف کشاورزی در این ولسوالی است، می گوید که همه ساله به دلیل مصارف زیاد و امراض، نتوانسته حاصلات خوبی بدست بیاورد.

او می گوید که با کودکان خردسالش از بام تا شام مصروف کار در کشت‌زارهایش بوده و هنگامی که حاصلات آن را جمع‌آوری می‌کند، مفاد چندانی بدست آورده نمی‌تواند.

نصرت الله می افزاید که هرچند حکومت در بخش تخم‌های اصلاح شده بذری، کودکیمیاوی و دوا با آنان همکاری کرده، اما آن را بسنده نمی‌داند و خواهان همکاری‌های بیشتر است.

عبدالرحمان، کشاورز دیگری در این ولسوالی است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری دید گفت، بیش از بیست سال است که مصروف کار کشاورزی است. به گفته‌ عبدالرحمان ننگرهار از جمله ولایت‌های دارای آب و هوای مناسب برای کشت و زراعت است.

به گفته‌ وی، حکومت باید تخم‌های اصلاح شده بذری، کود کیمیاوی و دوا به کشاورزان توزیع کند و در زمان رسیدن فصل حاصلات، برای آنان بازاریابی کرده، روی ساخت و گسترش سردخانه‌ها نیز تلاش نماید.

به باور نصرت الله، اگر حکومت در این موارد با کشاورزان همکاری کند، آنان می‌توانند حاصلات زیادی بدست آورده، زندگی شان را رونق دهند.

این کشاورزان می‌گویند که همه ساله همزمان با فصل رسیدن حاصلات شان، به دلیل گرم بودن هوا، خرابی برخی جاده‌ها و نیز مشکلات ترانزیتی با کشورهای همسایه، بسیاری از حاصلات آنها از بین می‌رود.

کشاورزان در ننگرهار می‌گویند، با آن‌که می‌توانند دسترسی خوب‌تری به بازارهای پاکستانی داشته باشند و در جریان سال‌های پیش بارها این سهولت برای شان تاجایی فراهم بوده، اما در جریان سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که میان کابل و اسلام‌آباد بوجود آمده، نمی‌توانند فراورده‌های کشاورزی شان را به پاکستان انتقال دهند، بنا در بازارهای داخلی و به قیمت ناچیز حتا به ضرر، مجبور هستند بفروشند.

نه تنها کشاورزان در ننگرهار، بلکه در سایر ولایت‌های دیگر به شمول پایتخت کشور نیز این مشکلات وجود دارد.

در همین حال مسئولان حکومت سرپرست اطمینان می‌دهند که هرچه زودتر این مشکلات را حل نموده، سهولت‌ها را برای کشاورزان و باغ‌داران در کشور فراهم کنند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا