اسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهپاکستان

پس از ۲ ماه، بزرگ‌راه افغانستان-پاکستان بازگشایی شد

خبرگزاری دید: بزرگ‌راه پاکستان – افغانستان که توسط افراد معترض قبیله کوکی‌خیل بسته شده بود، پس از ۶۵ روز بسته شدن دوباره بازگشایی شد.

افراد قبیله کوک‌خیل به رهبری ملک نصیر در بزرگ‌راه پاکستان-افغانستان اردوگاه ایجاد کرده بودند تا اعتراض خود را علیه حکومت ثبت کنند.

صدها تن از افراد قومی و رهبران سیاسی، از جمله منظور احمد پشتین، رییس جنبش تحفظ پشتون (PTM)، مشتاق احمد خان، سناتور سابق، و همچنین سیاسیون حزب تحریک انصاف و جمعیت علمای اسلام، بخشی از این تظاهرات بودند.
رهبران محلی و وایتی همراه با مردم ولسوالی خیبر از تظاهرات قبیله کوکی‌خیل حمایت کرده بودند.
افراد قبیله خواستار بازگرداندن ۲۲ هزار خانواده آواره به خانه‌های اجدادی‌شان در مناطق مختلف دره تیره، به‌ویژه راجگل، روستای مرزی با افغانستان بودند.

در طول ۶۵ روز بسته شدن جاده‌ها، ساکنان، دانش‌آموزان، کسبه و دکان‌داران مناطق لندی کوتل، تورخم، علی مسجد و شلمان به‌شدت آسیب دیدند.

به نقل از اکسپرس تریبون، قیمت کالاها به شدت افزایش یافت زیرا هیچ موتر باری اجازه نداشت از طریق بزرگ‌راه پاکستان-افغانستان کالا به پیشاور حمل کند.

تجارت با افغانستان نیز به شدت آسیب دید و میلیاردها دالر ضرر به واردکنندگان و صادرکنندگان وارد شد.
در همین حال، چندین دور گفت‌وگو بین بزرگان کوکی‌خیل و مقامات پاکستان در دو ماه گذشته نتیجه‌ای نداشت.
ملک نصیر به اکسپرس تریبون گفته که پس از مذاکرات طولانی، روز گذشته با دولت به توافق رسیدند که قول داده بود بی‌جاشدگان داخلی تیره را ظرف شش ماه بازگرداند.

وی گفته که از دوشنبه آینده، ثبت‌نام آوارگان آغاز می‌شود و پس از تکمیل آن، به خانواده‌های آواره اجازه داده می‌شود پس از فصل زمستان به زادگاه‌شان در تیره بازگردند.

مقامات پاکستان بر این عقیده بودند که عملیات نظامی در تیره جریان دارد، بنابراین، آن‌ها نمی‌توانند در چنین شرایطی به بی‌جاشدگان اجازه بازگشت بدهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا