آخرین اخباراسلایدشوافغانستانعلم و دانش

اول عقرب؛ روز تاسیس دانشگاه کابل

خبرگزاری دید: اساس و بنیان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مؤسسهٔ آموزش عالی در افغانستان با تأسیس دانشکده طب در اول عقرب سال ۱۳۱۱ هجری‌شمسی در زمان محمد نادر شاه گذاشته شد.

دانشگاه کابل، به عنوان نخستین نهاد آموزش عالی در افغانستان، در سال ۱۳۱۱ خورشیدی ( ۱۹۳۲ میلادی) تأسیس شد.

در زمان محمد نادرشاه نخستین پایهٔ دانشکدهٔ کابل نهاده شد و دانشکدهٔ پزشکی کابل (دانشکدهٔ علوم طبی کابل) تأسیس گردید.
دانشکدهٔ مذکور در آن زمان تحت سرپرستی دو تن از متخصصان افغانستانی بنام‌های پروفسور دکتر محمد قیس ملکزاده و امین‌الله طاهری بود، در سال ۱۳۱۷ (زمان محمد ظاهرشاه) دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی و دانشکدهٔ علوم (ساینس) و در سال ۱۳۲۳ دانشکدهٔ ادبیات تأسیس گردید.

وجود این دانشکده‌ها سبب شد که دولت افغانستان گام بزرگ‌تری بردارد و بنیاد دانشکدهٔ کابل را بگذارد. در سال ۱۳۲۵ ه‍.ش محفل بزرگی برای تأسیس دانشکدهٔ کابل منعقد و «دوکتور عبدالمجید» به ریاست این دانشکده منصوب گردید.

دانشگاه کابل دارای پانزده دانشکده می‌باشد؛ کابل بستر خوب فعالیت‌های سیاسی برای احزاب سیاسی بوده و همیشه مورد استفادهٔ سوء قرار گرفته‌است و دانشگاه کابل در تغییر حکومت‌های پیشین نقش مهمی داشته‌است.

در حال حاضر در حدود ۶۵۱ استاد در دانشکده ها و رشته‌های مختلف مصروف تدریس، آموزش و تحقیق در دانشگاه کابل می‌باشند که تعداد کثیر آنها دارای درجه تحصیلی دکتورا و ماستری می‌باشند. هم‌چنان فعالیت‌های اداری این دانشگاه توسط۳۶۰ تن کارمندان اداری پیش برده می‌شود. ۲ مرکز تحقیقاتی و ۴ مرکز آموزشی در این دانشگاه می‌باشد. در دانشگاه کابل در حدود ۲۴ هزار محصل در سه مقطع لیسانس، ماستری و دکتورا در دو بخش روزانه و شبانه مصروف تحصیل اند و آرامگاه «سید جمال‌الدین افغان» نیز در این دانشگاه قرار دارد.

گفتنی است که با روی کار آمدن حکومت سرپرست و محرومیت دختران از تحصیل، ورود و ادامه تحصیل برای این قشر از جامعه در دانشگاه کابل ممنوع اعلام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا