آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومتزنانگزارش

ایجاد فرصت‌های کاری برای ده‌ها زن در یک کارخانه پروسس میوه‌خشک در کابل

خبرگزاری دید: ده‌ها زن در کابل، مشغول کار در یک کارخانه پروسس میوه خشک هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. این بانوان از ایجاد فرصت‌های کاری برای شان در این مرکز، ابراز خرسندی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دید: ماه گل، زن کهن‌سالی که به گفته‌ خودش بیش از ۳۰ سال است در این کارخانه مصروف پاک‌کاری، پروسس و دسته‌بندی میوه خشک است. او می‌گوید که به شمول خودش ده‌ها زن بی‌‌بضاعت و مستحق در این‌جا مشغول کار بوده و از این طریق مصارف خانواده‌های شان را تامین می‌کنند.

ماه گل می‌گوید که تمام زنان مصروف در این کارخانه به مشکلات زیاد اقتصادی مواجه هستند.

او و سایر زنان که در اینجا کار می‌کنند، از حکومت خواهان همکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زنان و دختران هستند و تاکید می‌کنند که زنان نیز می‌توانند هم‌گام با مردان شان کار کنند و در بخش تامین مصارف زندگی شان سهم بگیرند.

محمد یوسف، مالک این کارخانه می‌گوید که حدود نزدیک به شصت زن بیوه، مستحق و بی‌بضاعت در این کارخانه با آنان مصروف کار هستند.

یوسف با بیان اینکه برای ده‌ها تن فرصت‌های کاری را مساعد کرده، افزود که ۴۳ نوع میوه خشک در این کارخانه پروسس و بسته بندی شده و به کشورهای بیرونی از جمله بازارهای اروپایی صادر می‌شود.

او افزود که با مشکلاتی از جمله دسترسی کمتر به ویزه و ارتباط با بازارهای بیرونی مواجه بوده، در بسا موارد به دلیل مشکلات در مرزها، اموال شان در مرزها متوقف شده و از بین می‌رود.

مالک این کارخانه از حکومت خواست که در بخش پروسس و صادرات با آنان همکاری نموده، دست‌گاه‌های پیشرفته را در اختیار شان قرار دهد تا آنان بتوانند به گونه‌ی استندارد کار کنند و صادرات شان را رونق یابد.

محمد یوسف نیز تصریح کرد که میوه افغانستان در بازارهای جهانی به دلیل بالا بودن کیفیت، از جایگاه خاصی برخوردار می باشد.

در همین حال شمار دیگری از کارخانه داران، صنعت‌کاران و کسبه‌کاران نیز در کشور یگانه مشکلات اصلی شان را عدم دسترسی به بازارهای بیرونی و مشکلات ویزه دانسته، می‌افزایند که حکومت باید به هدف رشد تولیدات داخلی و صنعت، از آنان حمایت همه‌جانبه نماید.

باوجود این‌همه، وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که چندی پیش قانون پارک‌های صنعتی از سوی رهبر حکومت سرپرست توشیح و قرار است برای صنعت‌کاران و کارخانه‌داران در پارک‌های صنعتی زمین توزیع گردد.

وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که طی سه سال گذشته فعالیت صنعت‌کاران و کسبه‌کاران در کشور رشد چشم‌گیری داشته و به شمول مردان، هزاران زن در سطح کشور در این بخش‌ها فعالیت دارند و حکومت وعده سپرده که از فعالیت‌های آنان حمایت نماید.

این وزارت می‌گوید که به هدف رشد و حمایت از تولیدات داخلی و فراورده‌های زراعتی، باغدای و مالداری، در جریان امسال ده‌ها نمایشگاه در داخل و بیرون از کشور برگزار شده و تمام تولیدات داخلی به هدف معرفی و رشد، به نمایش گذاشته شده است.

از سویی هم، روز گذشته مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا حکومت سرپرست نیز در دیدار با شماری از کسبه‌کاران و تاجران، بر حمایت دوامدار حکومت از آنان تاکید نموده و افزوده است که حکومت برنامه‌های موثری را جهت رشد صنعت و تولیدات داخلی روی دست دارد.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا