آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهتحلیلسیاستمنطقه

افغانستان در پیسه بریکس و اهمیت بر توسعه اقتصادی دنیا

نویسنده: حفیظ‌الله رجبی – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: نکته قابل ملاحظه در پیسه بریکس قرار گرفتن بیرق افغانستان در کنار بیرق کشورهای بزرگ عضو گروه بریکس می باشد. به باور کارشناسان امر، گنجاندن بیرق افغانستان در پیسه بریکس اهمیت ژئوپلتیک افغانستان در توسعه اقتصادی منطقه و جهان را نشان می دهد. از سویی هم این مساله به روشنی بیان می کند که جامعه جهانی نمی تواند افغانستان را به فراموشی بسپارد.

افغانستان در پیسه بریکس و اهمیت بر توسعه اقتصادی دنیا

نشست سه روزه کشورهای عضو گروه بریکس چند روز پیش در «کازان» روسیه برگزار شد.
کشورهای عضو بریکس در این نشست از پیسه تازه خود رونمایی و اعلام کردند قرار است در معاملات تجاری خود در آینده از این پیسه تازه به جای دالر و یورو استفاده نمایند.
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، طی سخنانی در این نشست گفت با توجه به تحولات منطقه و جهان پیسه بریکس می‌تواند به عنوان یک سلاح سیاسی مورد استفاده قرار گیرد. پیش بینی می شود با چاپ پیسه بریکس و عملی شدن استفاده از آن در معاملات تجاری کشورهای عضو گروه بریکس ارزش دالر و یورو به میزان قابل ملاحظه ای سقوط کند، چرا که بر اساس آمار اعلام شده از سوی نهادهای معتبر اقتصادی بین المللی حدود هفتاد درصد از انرژی و سوخت دنیا توسط کشورهای بزرگ عضو گروه بریکس به عنوان رهبران اقتصاد نو ظهور دنیا تامین می شود.

در این راستا باید گفت «تغییر ساختار اقتصادی دنیا و کاهش وابستگی به دالر و یورو» از جاه طلبی‌هایی است که به عنوان یک هدف جمعی مشترک توانسته «روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی» را گرد هم جمع کند.
نکته قابل ملاحظه در پیسه بریکس قرار گرفتن بیرق افغانستان در کنار بیرق کشورهای بزرگ عضو گروه بریکس می باشد. به باور کارشناسان امر، گنجاندن بیرق افغانستان در پیسه بریکس اهمیت ژئوپلتیک افغانستان در توسعه اقتصادی منطقه و جهان را نشان می دهد. از سویی هم این مساله به روشنی بیان می کند که جامعه جهانی نمی تواند افغانستان را به فراموشی بسپارد.
در این راستا کشورهای عضو بریکس در پایان نشست اخیر خود و در اعلامیه منتشر شده بر توجه دوامدار جامعه جهانی و کشورهای منطقه به برقراری صلح و توسعه اقتصادی در افغانستان تاکید کردند.
کشورهای بریکس خواستار اتخاذ راه حل های مسالمت آمیز برای پایان بحران در افغانستان شدند.
آنان از طالبان خواستند محدودیت های وضع شده بر آموزش و اشتغال زنان و دختران در افغانستان را رفع کنند و بر حقوق اساسی شهروندان افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت های قومی احترام بگذارند.
کشورهای بریکس از سویی هم نسبت به اوضاع امنیتی در افغانستان ابراز نگرانی کرده از طالبان خواستند اجازه ندهند خاک افغانستان از سوی گروه های تروریستی علیه دیگر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
به هر صورت اگرچه هنوز هیچ کشوری طالبان را به صورت رسمی به رسمیت نشناخته است اما این مساله باعت نزول و سقوط جایگاه مهم افغانستان در توسعه اقتصادی منطقه و جهان نمی شود و طالبان به عنوان گروه حاکم در صورتیکه این مساله مهم را درک کند و دست به یک سری اصلاحات اساسی همچون تشکیل یک دولت همه شمول بزند و در ادامه با استفاده از تمامی پتانسیل‌های موجود ملی بتواند گروه‌های تروریستی را در افغانستان سرکوب کند و نگرانی‌های امنیتی همسایگان، کشورهای منطقه و جهان را رفع کند، می تواند به عنوان یک حکومت مقتدر قد علم کند و افغانستان را به صلح و توسعه اقتصادی برساند.
درست در این صورت است که همکاری های منطقه ای با طالبان نیز افزایش می یابد و از میزان فشار امریکا به طالبان و استفاده ابزاری از این گروه کاهش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا