خبرگزاری دید: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیهای حملات هوایی آمریکا به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران و همچنین حمله رژیم صهیونیستی به لبنان را محکوم کرده و آن را نقض منشور سازمان ملل متحد و یادداشت تفاهم خاتمه جنگ عنوان کرده است.

وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که حملات هوایی ارتش آمریکا در شامگاه جمعه، ۶ سرطان، به تأسیسات نظارت ساحلی ایران، نقض بند چهار ماده دوم منشور سازمان ملل متحد و همچنین نقض صریح بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ جوزا است.
در این بیانیه آمده که همزمان، رژیم اسرائیل نیز با هماهنگی آمریکا اقدام به حمله به لبنان کرده که این اقدام نیز نقض بند نخست یادداشت تفاهم خاتمه جنگ محسوب میشود.
وزارت خارجه ایران با تأکید بر ماده ۵۱ منشور سازمانمللمتحد، تصریح کرده که جمهوری اسلامی ایران حق دفاع ذاتی از خود را محفوظ میداند و با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد.
این وزارتخانه افزوده که اقدامات نیروهای مسلح ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای آمریکایی در چارچوب دفاع از خود انجام شده و مسوولیت پیامدهای این وضعیت را متوجه آمریکا و طرفهایی دانسته که در اقدامات علیه ایران مشارکت داشته باشند.
در ادامه بیانیه، وزارت امور خارجه ایران بر ضرورت رعایت اصل حسن همجواری از سوی کشورهای ساحلی خلیج فارس تأکید کرده و خواستار جلوگیری از استفاده از قلمرو و امکانات این کشورها برای اقدامات نظامی علیه ایران شده است.
وزارت خارجه ایران همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و دیگر نهادهای بینالمللی خواسته که نسبت به «نقض اصول منشور ملل متحد و حقوق بینالملل» واکنش نشان داده و به مسوولیتهای خود در حفظ صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی عمل کنند.