آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

سازمان سیا: اوضاع امنیتی در افغانستان وخیم‌تر می‌شود

به دنبال حملات مرگبار اخیر در کابل، تازه‌ترین ارزیابی استخباراتی امریکا از افغانستان حاکی از آن است که وضعیت امنیتی در این کشور وخیم‌تر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، حملات طالبان، تزلزل در عملیات نیروهای امنیتی افغانستان و کمبود منابع مالی عوامل وخیم‌تر شدن اوضاع گزارش شده است.
بر اساس یک گزارش استخباراتی که سه‌شنبه به سنای امریکا ارائه شد، بی‌ثباتی سیاسی، حملات پیهم طالبان و داعش، تزلزل در عملیات نیروهای امنیتی داخلی و کمبود منابع مالی، عوامل اساسی است که سبب وخیم‌تر شدن اوضاع خواهد شد.
بربنیاد این گزارش، نیرو‌های امنیتی کشور کنترول مراکز شهرهای عمده را در دست خود خواهند داشت، اما تهدیدهای شورشیان همچنان پا برجا خواهد ماند.
این گزارش در تناقض با خوشبینی مقام‌های افغان و امریکایی در مورد موثریت استراتژی جنگی رییس جمهور دونالد ترمپ در افغانستان است.
استراتژی جدید امریکا بر تشدید حملات هوایی بر گروه طالبان و داعش و همچنان افزایش فشارها بر پاکستان برای از بین بردن پناهگاه‌های طالبان در قلمرو آن کشور، استوار است.
بخشی از استراتژی رییس جمهور ترامپ که در ماه آگست سال ۲۰۱۷ اعلان شد، مستلزم اعزام ۴۰۰۰ نیروی اضافی امریکایی به افغانستان است. در زمان حاضر حدود چهارده هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر است.
این نخستین باری نیست که استخبارات امریکا دورنمای مایوس کننده‌ای از اوضاع افغانستان ارائه کرده است. در سال ۲۰۱۶ رییس اداره ملی استخبارات امریکا هشدار داده بود که افغانستان با خطر سقوط سیاسی مواجه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا