آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانسیاست

ترکمن‌ها:

بیش از این صبر ما را امتحان نکنید/ حکومت هویت ما را جعل می‌کند

ترکمن‌های ولایات شمال کشور در یک همایش در بلخ، اقدامات اخیر ارگ را محکوم کرده و از دولت خواستند تا حقوق مردم ترکمن را در نظر گرفته و در برابر آن‌ها تبعیض قایل نشود.
به گزارش خبرگزاری دید، نماینده‌های مردم ترکمن از ولایت‌های بلخ، جوزجان، فاریاب و سمنگان در شهر مزار شریف طی همایشی اقدامات اخیر ارگ را تبعیض‌آمیز خوانده و گفتند که حکومت مرکزی نه تنها حقوق آن‌ها را زیر پا گذاشته‌ بل‌که هویت آن‌ها را نیز جعل می‌کند.
حاجی محمد انور مسئول شورای ترکمن‌های بلخ می‌گوید: در تمام ۳۴ ولایت افغانستان والی یک ولایت از قوم ترکمن است، اما دولت می‌خواهد همین یک نفر را آن‌هم بی‌هیچ‌دلیل برکنار کند.
آقای محمد انور افزود:« حقوق مردم ترکمن سراسر پامال شده است. دولت مرکزی نباید بیشتر از این صبر ما را امتحان کند.»
در همین حال، روزی گیلدی اوچی نماینده اسبق مردم ترکمن در پارلمان گفت: ما چگونه خود را در آیینه دولت وحدت ملی ببینیم وقتی که نه حقوق داریم و نه هویتی که به راستی از آن ما باشد.
آقای اوچی افزود:« ما از آقای عبدالکریم خدام والی سمنگان حمایت می‌کنیم و هم‌چنان مخالف توزیع تذکره‌های الکترونیکی با درج کردن ملیت «افغان» برای خود هستیم.»
شورای ترکمن‌‌ها با پخش قطع‌نامه‌ای ۱۸ ماده‌ای از دولت خواست تا به درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهد، درغیر این صورت این شورا دست به تظاهرات گسترده خواهد زد و آغاز به نافرمانی مدنی خواهد کرد.
اداره مستقل ارگان‌های محلی روز شنبه (۲۸،دلو) والی پنج ولایت را برکنار کرد که ولایت سمنگان نیز از جمله این ولایت‌ها بود.
عبدالکریم خدام اما طی یک نشست خبری اعلام کرد که تنها به دستور رییس حزب جمعیت و موافقت مردم ترکمن از سمت مقام ولایت کنار خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا