آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

گروه طالبان:

از پروژه تاپی حمایت می‌کنیم/ امتیاز آن به امارت اسلامی بر می‌گردد

هم‌زمان با افتتاح «پروژه تاپی» در غرب کشور گروه طلبان در یک اعلامیه گفته‌اند برای عملی شدن آن همکاری کرده و امنیت را تامین می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، گروه طالبان با نشر خبرنامه‌ای وصل لوله گاز ترکمنستان را ا ز طریق افغانستان به پاکستان و هند ابتکار این گروه خوانده و گفته‌اند که در مناطق تحت تصرف خویش برای اعمار این لوله امنیت را تامین می‌کنند.
قاری محمد یوسف سخنگوی گروه طالبان با ارسال این خبرنامه به رسانه‌ها، گفته است که امتیاز پروژه تاپی به آن‌ها برمی‌گردد و در این مورد «اسناد و توافقات» وجود دارد.
در اعلامیه طالبان آمده است:« امارت اسلامی به این پروژه به عنوان یک عنصر مهم زیربنای اقتصادی در کشور می‌بیند و به‌گونه اصولی افتتاح کار عملی آن را یک نوید خوب برای افغان‌ها می‌داند. امارت اسلامی در ساحات تحت کنترول خود برای عملی شدن پروژه یاد شده، همکاری خویش را اعلام می‌کند.»
طالبان در این اعلامیه از تأخیر در کار استخراج مس عینک در ولایت لوگر یاد کرده و مسؤول را آن نیروهای امریکایی مقیم افغانستان دانسته‌اند.
طالبان از ترکمنستان، پاکستان و هندوستان خواسته‌اند که قبل از آغاز کار عملی پروژه تاپی، ضمانت‌های بین‌المللی را برای تخریب نکردن این پروژه بگیرند.
پیش از این، گروه طالبان به رهبری ملارسول از آغاز کار عملی پروژه تاپی حمایت خویش را اعلام کرده بود.
لوله تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از داخل افغانستان می‌گذرد و هزینه مجموعی آن پنج میلیارد دالر تخمین شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا