آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

بیش از۵۵هزار تروریست در افغانستان فعالیت دارد

محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی گفته است که بیش‌تر از ۵۵ هزار تروریست در افغانستان فعالیت دارد.
آقای اتمر دریک مصاحبه‌ با «شرق‌الاوسط» این تروریستان را به این‌گونه بخش‌بندی می‌کند: تروریستان محلی (۳۰ هزار تا ۴۰ هزار) شورشیان پاکستانی (۶ تا ۷‌هزار)، اعضای سازمان‌های تروریستی منطقه‌ (۲ تا ۳ هزار)، اعضای گروه‌های افراطی بین‌المللی هم‌چون داعش (نزدیک به ۳ هزار) و القاعده (۲صد تا ۳‌صد).
آقای اتمر هم‌چنان گفته که تروریستان از سه منبع مالی استفاده می‌کنند: سازمان‌های تروریستی در بخش‌های مختلف جهان، سازمان‌های دولتی در شماری از کشورها و مواد مخدر به عنوان منبع اصلی درآمد تروریستان در افغانستان است.
او گفت:« من نمی‌خواهم پاکستان را ملامت کنم و یا بگویم که آنان سبب این مشکل می‌شوند، ولی امیدوارم که پاکستان با ما در راستای بستن منابع تروریزم و جاهایی که تروریستان پنهان می‌شوند، همکاری کند.»
اتمر درباره‌ اظهارات وزیر خارجه‌ پاکستان که در مصاحبه با «شرق‌الاوسط» گفته بود، امنیت افغانستان امنیت پاکستان است و کشورش تمایلی به بی‌ثبات ساختن همسایه‌اش ندارد، افزود:« ما بسیار خوش‌حالیم که این را از زبان یک وزیر پاکستانی می‌شنویم. لیکن ما خوش‌حال‌تر می‌شویم و هزار بار از آنان سپاس‌گزاری خواهیم کرد اگر بتوانند پناهگاه‌های طالبان را در خاک‌شان ببندند.»
مشاور امنیت ملی رییس جمهور اضافه کرده است:« عربستان سعودی نقش مهم و اساسی‌ را در ثبات منطقه بازی می‌کند. افغانستان از تروریزم رنج می‌برد و پادشاهی عربستان سعودی نقش برجسته‌ را در مبارزه با تروریزم دارد. ما می‌خواهیم از ظرفیت و مهارت سعودی در این زمینه برای ترویج مصالحه در افغانستان بهره‌مند شویم.»
آقای اتمر بدین باور است تا زمانی که ریشه تروریستان در کشورهای همسایه خشکانده نشود، تلاش‌ها برای صلح موفق نخواهد بود.
وی گفت که یکی از دلایلی اصلی سفر وی به عربستان سعودی فراهم‌سازی پشتیبانی برای فرآیند صلح است.
به گفته‌ مشاور امنیت ملی، سهم عربستان سعودی در صلح افغانستان منجر به نتایج ملموسی خواهد شد.
گفتنی است که حنیف اتمر چند روز پیش به دعوت مقامات عربستان سعودی به آن کشور سفر کرده و با برخی از مسئولان بلندپایه آن دیدار داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا