آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

عطا محمد نور:

تقابل ما با ارگ تقابل دو گفتمان برای حکومت‌داری است/ دولت‌مردان در توهم به سر می‌برند

عطا محمد نور در «گفتمان ملی مشورتی با نخبه‌ها» مخالفتش را با حکومت تقابل اصلاح‌طلبی و انحصارگرایی خوانده افزود: ما به دنبال تغییر نظام هستیم.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور والی بلخ امروز یکشنبه (۶حوت) در یک نشست مشورتی با بزرگان سیاسی در مزارشریف گفت:« بر خلاف سیاست سازی‌های کاذب، ایستادگی ما در برابر ارگ برای کرسی یک ولایت نیست بلکه مبارزه برای به دست آوردن منافع ملی از دست رفته است که سبب مشارکت همه اقوام سیاسی و از بین بردن انحصارگری ارگ می‌شود.»
آقای نور با محکوم کردن سیاست‌های منفی حکومت افزود:« دولت به جای این‌که نیروهای امنیتی را در مبارزه با هراس‌افکنی بسیج کند برعکس آن‌ها را در ناامن سازی بلخ تشویق کرده و در مبارزه با مردمشان انگیزه می‌دهد.»
والی بلخ بزرگترین ضعف حکومت را نیاوردن اصلاحات در نظام حکومت‌داری عنوان کرده تصریح کرد: جمعیت اسلامی طی دوازده ماده یک پیشنهاد اصلاحی به حکومت داده، ما از مطالبات اصلاح‌طلبانه در سطح حکومت پا پس نمی‌کشیم و حکومت باید آن‌را عملی کند.
آقای نور همچنان نظام افغانستان را به شدت مرکزگرا خوانده افزود:« نظام افغانستان یک نظام ریاستی است که قدرت را متمرکز به یک فرد می‌کند و زمانی که قدرت به دست تنها یک فرد باشد، جز ناامنی، بی‌ثباتی و انحصارگری چیز دیگری را شاهد نخواهیم بود. به زودی یک ائتلاف بزرگ بوجود خواهد آمد که اولویت کاری این ائتلاف دریافت یک راه جدید برای تغییر نظام خواهد بود.»
به باور آقای نور، ارگ نشینان دچار توهم و خود بزرگ بینی شده‌اند و جز بر همان اطرافیان شان بر کسی دیگر اعتماد کرده نمی‌توانند.
« گفتمان ملی مشورتی با نخبه‌ها» به میزبانی عطا محمد نور و اشتراک چهره‌های نخبه سیاسی و مدنی در مزارشریف برگزار شده و قرار است برای تشکیل یک ایتلاف بزرگ سیاسی مشوره دهی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا