آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

عطا محمد نور:

ماده ۶۱ قانون اساسی واضح است اما حکومت نمی‌خواهد ‏بفهمد

عطا محمد نور در «گفتمان ملی مشورتی با نخبه‌ها» گفت که حقوق‌دانان در مورد ماده ۶۱ قانون اساسی تفسیر داشته باشند که دوره ریاست جمهوری در اول ماه جوزای سال پنجم ختم می‌شود یا خیر؟ هرچند قانون اساسی به حدی واضح است که نیاز به تفسیر ندارد ولی این حکومت نمی‌فهمد.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای نور می‏‌گوید که در آینده نزدیک نشست بزرگ حقوق‌دانان را برگزار خواهد کرد تا آنان با تفسیر قانون اساسی واضح بسازند که مدت کار حکومت چه زمانی به سر می‌رسد.

آقای نور گفت:« حقوق‌دانان کشور را جمع می‌کنیم که در مورد قانون اساسی به ویژه ماده ۶۱ قانون اساسی تفسیر داشته باشند که دوره ریاست جمهوری در اول ماه جوزای سال پنجم ختم می‌شود یا خیر؟.»

آقای نور، در ادامه بیان داشت که پس از نشست حقوق‌دانان، دو نشست بزرگ علما را یکی به شکل حوزه‌ای و دیگری از سراسر افغانستان جمع می‌کند تا یک بحث بزرگ را در مورد حفظ ارزش‌های ملی کشور انجام دهند.

به گفته او، در شرایط کنونی به این بحث‌ها نیاز است.

آقای نور بار دیگر به دزدی‌های میلیاردی در کمیسیون تدارکات ملی اشاره کرد و گفت که افغانستان جزو کشورها مفسد جهان شناخته شده است و باید روزی از این فساد پرسیده شود.

او تاکید کرد که حکومت وحدت ملی در مبارزه با فساد، خارجی‌ها را فریب می دهد:« یا خارجی‌ها نمی‌فهمند و یا شریک جرم هستند که در این مورد خاموش‌اند.»

در همین حال، آقای نور بیان داشت:« فقر از ۳۴ درصد به ۳۹ درصد رسیده، ۱۵۰ رسانه در دوران این حکومت بسته شده و جنبش‌های مدنی به شکل فاجعه بار سرکوب می‌شوند.»

آقای نور تصریح کرد که با وجود هزینه ۱۰ میلیارد دالری، افغانستان هنوز در فهرست بزرگترین کشورهای تولید کننده مواد مخدر جهان است؛ ولی «اگر بخشی از این پول در اختیار ما قرار داده می‌شد کشت تریاک را گم می‌کردیم.»

به گفته وی، مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نه تنها موثر نبوده بلکه کشت تریاک نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته است.

وی یاد آور شد که درآمد سالانه تریاک ۳ میلیارد دالر است که اکثراً به جیب مافیا و طالبان می‌رود.

والی بلخ با اشاره به این نا‌بسامانی‌ها در کشور خاطر نشان کرد، یک سروی نشان داده است که ۶۱ درصد مردم گفته‌اند که کشور به سمت نادرست روان است.

آقای نور بیان داشت که رییس جمهور روزانه در کارهای کوچک مثل تعیینات سطح پایین وقت خود را مصرف می‌کند« ما سند داریم که رییس جمهور ۱۲ دریور کمیسیون انتخابات را خودش مقرر کرده است.»

مزارشریف امروز میزبان جمعی از نخبگان سیاسی و مدنی کشور بود که به دعوت عطا محمد نور برای رایزنی در مورد تنش بلخ و کابل به آن شهر رفته بودند.

اختر سهیل خبرگزاری دید کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا