آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اعلامیه جمهوری سه نفره

غنی وشرکاء از دفن شدن در اصطبل تاریخ باکی ندارند؛ مشروط برآن که تاریخ طالبی از سر روی کار شود.
به نظر می‌رسد تیم گذشته‌گرایان در ارگ آماده انتقال قدرت به طالبان‌اند و گویی غیر از خود شان هیچ‌کس دیگری درین سرزمین وجود ندارد. در خواب راه می‌روند. غنی باید اعلام می‌کرد که ما کنار می‌رویم؛ طالبان بیایند با نیروهای ضد طالبان به یک مفاهمه برسند تا موازنه ایجاد شود. دشمن طالب کسان دیگری‌اند نه تیم همسو با طالبان که ارگ را در قبضه گرفته است.
حاتم بخشی داکترغنی از باز شدن دفتر، صدور پاسپورت، آزادی زندانیان تا ترتیبات برای دسترسی به رسانه‌ها و اسکان مجدد خانواده‌های طالبان دنباله یافته است. درحالی که همه روزه به شمار صدها هزار بیوه و یتیم سربازان و اپرات ضد تروریزم که جان خود را برای بقای افغانستان نذر داده‌اند، افزوده می‌شود، طالبان سیاسی در ارگ بی‌توجه به استراتژی همزیستی در افغانستان آینده، درکمال بی‌پروایی در صدد بیمه کردن هویت و کردار مخوف‌ترین شبکه تروریستی به حساب ناچیز شماری سرنوشت سی میلیون نفوس مملکت هستند.

گذشته ازین،‌ تحریک تروریستی طالبان هیچ سنخیتی با منافع عمومی افغانستان ندارد و صرفاً مجموعه‌ای از مفرزه‌های «آی اس آی» و اخیراً بخشی از قوه فشار ایران- روسیه علیه امریکا هستند.
اردوگاه اکثریتی ضد طالبان درافغانستان که همواره در تعامل سیاسی باخته‌اند، اکنون چانسی برای باخت ندارند و درتیررس حذف کامل قرار دارند. این نیروها دو راه در پیش دارند. اول، بسیج سراسری برای مقاومت سرسختانه و زنجیره‌ای چند نسلی و دوم باید بدون توجه به ارگ کارزار دیپلماسی معامله و بده بستان مستقیم با پاکستان، طالبان و روسیه را به یک استراتژی جدید تبدیل کنند.
صلاح‌الدین ربانی دم نقد، خط سرخی پیش پای گذشته‌گرایان ترسیم کرد و گفت « در صورت اهمیت دادن به یک جناح و نادیده گرفتن دیگر اقوام در این گونه روند‌های سیاسی، تبعات بد اجتماعی وامنیتی را درپی خواهد داشت.»
اما این کافی نیست. اوضاع به سرعت درحال تحول است و هر فرصت کوتاهی که در نتیجه یک محاسبه خطا از دست برود، سرنوشت میلیون‌ها نفر را متاثر می‌سازد. اردوگاه چند محوری ضد طالبان و تروریزم به هدف نجات هستی افغانستان چند قومی، به سازه‌های اضطراری تشکیلاتی برای اعلام جمهوری مستقل دفاع در بسترهای اصلی مقاومت نیازمند است تا چالش‌های تهاجمی خارجی وداخلی را مجبور به عقب نشینی سازد. برده‌گیری سیاسی و اقتصادی مردم در احوال کنونی یک خیال محال است و سرنوشت افغانستان این بار از روی نسخ غیرعادلانه خارجی تعیین نخواهد شد.
رزاق مامون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا