آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

هر طرحی در قدم اول به پایان عمر این رژیم باید بیانجامد!

ارایه این طرح به مقصد دستیابی به مشروعیتی است که مردم ما در موجودیت اداره حاکم از دستش داده‌اند و هیچ‌امیدی از نیت و اراده اداره موجود برای اصلاحات تا رسیدن به این مامول ملی ندارند.


امروز یک رییس جمهور فرا قانونی یک پارلمان غیر قانونی را افتتاح می‌کند.
متاسفانه وجود حمایت غرب یا بهتر بگویم امریکا از تیم بر سر کار در ارگ ریاست جمهوری افغانستان، آن هم در فقدان قانون و خلای مشروعیت، مردم ما را روز به روز به سرنوشت نامعلومی مواجه کرده و به آینده تاریکی به پیش می‌راند .
گرچه هیچ‌چیز سر جای خودش نیست، اما حد اقل یک جاهایی این تشویش و تفکر وجود دارد که تا چه وقت می‌توان به این نوع زندگی اهانت‌بار سازش کرد و یک‌چنین رژیم تمامیت‌خواه و استبدادی را تحمل نمود.
جنبش رستاخیز تغییر در حالی که وابسته به هیچ حزب و قبیله خاصی نبوده و منحیث یک جریان جوان و یک جنبش مردمی، برای گذار از وضع نامطلوب موجود، در پهلوی سایر فعالیت‌هایش، این بار طرح بدیل حاکمیت فعلی و وضع موجود را تدوین کرده و قرار است که فردا طی یک کنفرانس خبری اعلان کند.
جزئیات طرح اداره موقت مشروط که قرار است در یک نشست بزرگ ملی به سمع و نظر همگی برسد، طولانی است ولی در حال حاضر هدف از اعلان این طرح، نشان دادن نارضایتی از حاکمیت پوشالی غنی-عبدالله و تلاش برای عبور از روی آن است که هر کسی به سهم و حصه خویش در آن باید نقش بیافریند.
ارایه این طرح به مقصد دستیابی به مشروعیتی است که مردم ما در موجودیت اداره حاکم از دستش داده‌اند و هیچ‌امیدی از نیت و اراده اداره موجود برای اصلاحات تا رسیدن به این مامول ملی ندارند.
ما همه را برای مبارزه و تلاش برای کنار زدن ساز و کار نامشروع کنونی فرا می‌خوانیم تا شاهد بدبختی‌های بیشتر مردم مان به تبع سیاست‌های تک‌روانه آن نباشیم.
ما اگر از موقف والی بلخ حمایت کردیم و یا در کنار اپوزیسیون حکومت در شورای تفاهم تا برکناری رییس پیشین کمیسیون انتخابات پیش رفتیم، مقصد جز این چیزی نبوده است.
حالا هم بعد از دیدار و رایزنی فراوان با شخصیت‌های مطرح سیاسی و نهادهای مطرح حقوقی در سطح ملی و بین‌المللی به تدوین این طرح اقدام کرده‌ایم و باور داریم اگر نتوانیم دنیا را به پذیرش این طرح قانع کنیم، حد اقل مسئولیت خویش را ادا کرده‌ایم.
( پیش از این طرح « حکومت توافق ملی» از سوی جریان توافق ملی و تغییر ارایه شده و می‌تواند الگوی خوبی برای داشتن یک مرحله گذار به سوی نهادینه شدن روندهای دموکراتیک انتخابات، شفافیت، شکستن انحصار اقتصادی و استبداد سیاسی حاکم باشد. هرچند پس از اعلام طرح حکومت توافق ملی بدون شک طرح‌های و نظریات بیشتری برای گذار از این بن‌بست سیاسی و امنیتی حاکم بر کشور ارایه خواهد شد، ولی بهترین گزینه ممکن؛ مشاوره تمام جریان‌ها و تشکلات سیاسی همسو و ارایه طرح نهایی جامع برای رفتن به سوی مرحله گذار خواهد بود.)
ما برای رایزنی بیشتر و ارایه بحث‌های متمم آن به سراغ هریک شما در هر موقعیتی که قرار دارید خواهیم آمد.
داعیه ما و مطالبه ما کوچک و فرو ملی نیست، پس ما را یاری رسانید.
برنا صالحی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا