آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

تحولات روسیه و چین نظام بین‌المللی را تغییر می‌دهد

و اما امریکا، هر روز بیشتر از پیش غرق می‌شود. در جنگ سوریه و عراق امریکا به صورت نسبی شکست خورد. در خاور میانه و شرق میانه ابتکار عمل در دستان رقیبانش است و جنگ نافرجام افغانستان نیز امریکا را گیج کرده است.


انتخاب مجدد پوتین و دایمی شدن ریاست جمهوری شی جینگ پینگ معادله نظم بین‌المللی را تغییر خواهد داد.
ساده‌ترین پیامد این دو اتفاق در بلوک شرق، رییس‌ جمهور شدن پوتین برای بار چهارم و برداشتن محدودیت زمانی از ریاست جمهوری شی جینگ پینگ این است که قدرت وهژمونی امریکا بیشتر از پیش تضعیف خواهد شد و نظم بین‌المللی به رهبری امریکا دچار چالش‌های جدی خواهد شد.
رییس جمهوری فعلی چین از موفق‌ترین رییسان جمهور چین است که همه مردم چین خود را به وی و سیاست‌های موفقانه اقتصادی‌اش مدیون می‌دانند. او فقر را از ۶۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش داد. ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی چین را به بهترین وضع ممکن حفظ کرد و کشورش را در مسیر توسعه قرار داده است. کار آفرینی، پروژه‌های بلند مدت اقتصادی و فقرزدایی از جذاب‌ترین برنامه‌های شی جینگ پینگ است که مردم چین را جذب خود کرده است.
چین در یک دهه آینده نه تنها قدرت اول اقتصادی جهان خواهد شد. بل در بُعد امنیتی هم به ترمیم تجهیزات نظامی خود خواهد پرداخت.
و اما پوتین، کشورش را بعد از آقای یلتسین که روسیه را در مسیر سقوط قرار داده بود دوباره نجات داد و با مدیریت و رهبری مدبرانه، ققنوس وار روسیه را به اوج اقتدارش برگرداند.
روسیه امروز روسیه پس از جنگ سرد نیست. صندوق ذخیره ارز آن به میلیارد‌ها دالر پول ذخیره دارد و تسلیحات و تجهیزات نظامی آن را که بعد از جنگ ستاره‌گان کاملاً استهلاک شده بود دوباره باز ترمیم کرد و اقتدارش را در سطح جهان به بهترین وجه ممکن حفظ نموده است.
روسیه اینک دوباره قدرت سنتی گذشته خویش را بازیافته و در مسیر توسعه و آبادانی قرار گرفته است.
و اما امریکا، هر روز بیشتر از پیش غرق می‌شود. در جنگ سوریه و عراق امریکا به صورت نسبی شکست خورد. در خاور میانه و شرق میانه ابتکار عمل در دستان رقیبانش است و جنگ نافرجام افغانستان نیز امریکا را گیج کرده است. به لحاظ اقتصادی نیز نرخ بیکاری در امریکا بالا رفته و اقتصاد صنعتی و مدرن آن با اقتصاد جرمی عجین شده و پول سیاه وارد بازار بورس آن شده است.
قدرت اقناعی آمریکا نیز در حال فرو پاشی است. ترامپ تمام ارزش‌های پیشینی آمریکا را که از طریق کمک‌های بشر دوستانه و پرداخت وام به کشورهای توسعه نیافته و کمک به نهادهای خیریه بین‌المللی به دست آورده بود، در حال از دست دادن است. بدین گونه قدرت و هژمونی به رهبری امریکا در سطح جهان در حال از هم پاشیدن است.
و نظم بعدی جهان، سلسله مراتبی خواهد بود و یا هم مجموعه‌ای از قدرت‌های برتر نظامی و اقتصادی جهان را مدیریت و رهبری خواهد نمود.
محمد حیدری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا