آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات آینده؛ غنی و عبدالله راه خود را خواهند رفت

عبدالله، خلاف رییس جمهور غنی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری حدیث روشنی داشت و در مراسم گرامی‌داشت از ۸ثور که جدا از ارگ برگزار شده بود، صحبت می‌کرد گفت که در انتخابات آینده ریاست جمهوری سلسله جهاد و مقاومت افغانستان کاندیدای مستقل خواهد داشت.


داکتر عبدالله رییس اجرایی و محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور امروز در دو مراسم جداگانه که یکی در ارگ برگزار شده بود و دیگری در بیرون ارگ، در ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری آینده حرف‌های متفاوت داشتند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور که در مراسم بزرگ‌داشت از سالروز پیروزی مجاهدین « ۸ ثور » در ارگ صحبت می‌کرد گفت که عمر حکومت وحدت ملی در قانون اساسی کشور روشن شده و در ادامه گفت که انتخابات ریاست جمهوری آینده در سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.
مراسمی که در پیوند به برزگ‌داشت از سالروز پیروزی مجاهدین « ۸ ثور » در تالار ریاست جمهوری برگزار شده بود، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نبود و دیگر سران جهاد و مقاومت کشور کمتر به چشم می‌خورد و اکنون به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، فصل جدایی عبدالله و غنی است و هر دو همانند انتخابات ۹۳ دربرابر هم خواهند ایستاد.
هرچند پیش از این گمان بر این بود که داکتر عبدالله در انتخابات آینده ریاست جمهوری به عنوان معاون اول داکتر غنی اشتراک خواهد کرد، ولی نبود او در محفل ارگ و خبر کاندیدای مستقل سلسله جهاد و مقاومت این گمان را کمرنگ کرده و این احتمال را تقویت کرده است که میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله اختلافات سیاسی بیشتر شده است.
اما داکتر عبدالله، خلاف رییس جمهور غنی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری حدیث روشنی داشت و در مراسم گرامی‌داشت از ۸ثور که جدا از ارگ برگزار شده بود، صحبت می‌کرد گفت که در انتخابات آینده ریاست جمهوری سلسله جهاد و مقاومت افغانستان کاندیدای مستقل خواهد داشت و آنچه تاکنون پیش آمده است ما را وا داشته تا در انتخابات آینده نامزد مستقل داشته باشیم.
شراکت عبدالله و غنی در حکومت وحدت ملی، همواره با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده و در مقاطعی به باور کارشناسان، ارگ از وجود سپیدار استفاده ابزاری کرده است.
داکتر عبدالله که در حکومت وحدت ملی صاحب ۵۰ درصد از قدرت سیاسی و نماینده تیم اصلاحات و همگرایی بود، نظر به اظهارات سران جهادی کشور، او موفق نشده است تا از مجاهدین نماینده‌گی نماید.
اکنون بسیاری از چهره‌های جهاد و مقاومت کشور مدعی‌اند که ریاست جمهوری در همکاری با ریاست اجرایی مجاهدین را از صفحه سیاست کنار زده ادست.
وقتی حرف کناره‌گیری عطا محمد نور از مقام ولایت بلخ از سوی ارگ مطرح شد، آقای نور با لحن هشدار آمیز گفت که عبدالله « مار آُستین » است.
در واقع نارضایتی آقای نور از داکتر عبدالله، نقطه شروع جدایی مجاهدین از عبدالله بود.
اکنون باید منتظر گذشت زمان بود که آیا عبدالله و غنی در یک تیم حاضر خواهند شد، یا هرکدام راه خودش را خواهد رفت.
فرامرز دولت آّبادی – خبرگزری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا