آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سر درگمی کمیسیون انتخابات؛ تقویم انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌شود یانه

بربنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. انتخاباتی که روند مصالحه با گروه طالبان روی آن سایه افگنده است.


بحث تعلیق انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد اداره موقت، کمیسیون انتخابات را سخت سر درگم ساخته است. در یک هفته اخیر، تقویم انتخابات ریاست جمهوری بیش از سه بار تغییر کرده است. نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که موضوع انتخابات ریاست جمهوری بسیاری سیاسی شده است.
در اواخر هفته گذشته موضوع تعلیق انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد اداره موقت مطرح شد. ریاست جمهوری با رد تعلیق انتخابات، می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن انجام خواهد شد.
بربنیاد جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. انتخاباتی که روند مصالحه با گروه طالبان روی آن سایه افگنده است.
نهادهای ناظر بر روند انتخابات و احزاب سیاسی در واکنش به تاخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری، به این باورند‌ که از نظر تخنیکی هیچ مشکل فراراه اعلام این تقویم وجود ندارد،‌ بلکه به گفته‌ آنان، اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری به دلایل سیاسی با تاخیر مواجه شده است.
مسئولان کمیسیون انتخابات، علت تاخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری را بحث رای‌زنی روی برگزاری انتخابات هم زمان با انتخابات شوراهای ولسوالی عنوان می‌کنند.
ایتلاف ملی بزرگ نیز تاخیر در اعلام تقویم انتخابات ریاست جمهوری را ناشی از بحث‌‌های سیاسی می‌دانند.
فضل‌الرحمان اوریا‌ یکی از سخنگویان ایتلاف ملی بزرگ که کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت را دو روی یک سکه می‌داند، می‌گوید حکومت علاقه‌مند بود تقویم انتخابات ریاست جمهوری را به موقع اعلام کند،‌ اما روندی را که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا پیش می‌برد،‌ رهبران حکومت را زیر تأثیر قرار داده است.
رهبری کمیسیون انتخابات در وصف انتقادها می‌گوید که هنوز فرصت است تا تقویم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنند.
حرف نهادهای ناظر بر انتخابات، احزاب سیاسی و ایتلاف ملی بزرگ در مورد کمیسیون انتخابات و انتخابات ریاست جمهوری آینده خیلی روشن است. ایتلاف ملی بزرگ چندی پیش با صدور اعلامیه‌ای، مدعی شد که با این کمیسیون به طرف انتخابات ریاست جمهوری نمی‌رود. براساس قانون انتخابات، ۱۲۰ روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تقویم انتخابات باید اعلام شود.
سردرگمی در کمیسیون انتخابات، سر نوشت و نتایج انتخابات مجلس نمایندگان را با خطر مواجه ساخته است. هنوز تکلیف شرکت و انتخاب مردم در این روند روشن نیست. کمیسیون انتخابات اعلام کرده که شمارش آرای ۱۱ ولایت پایان یافته است.
نهادهای ناظر بر انتخابات و برخی از اعضای مجلس نمایندگان شمارش آرای انتخابات پارلمانی را تشریفاتی می‌دانند.
روند بازشماری آرای کابل و برخی از ولایات دیگر تردیدهایی را خلق کرده است. برخی از نامزدان می‌گویند روند بازشماری آرا یک اقدام غیر حرفه‌ای است و نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات کارش را بلد نبوده است.
در این مسئله شکی وجود ندارد که اگر کمیسیون انتخابات به گونه قاطع و اصولی عمل می‌کرد نیاز به بازشماری آرا وجود نداشت و از جانب دیگر کسی نمی‌توانست بحث تعلیق انتخابات ریاست جمهوری را مطرح کند.
متاسفانه کمیسیون انتخابات طوری انتخابات مجلس نمایندگان را به اجرا گذاشت که اکنون بسیاری از آدرس‌ها به میدان می‌آیند و موضوع تعلیق انتخابات ریاست جمهوری را پیشکش می‌کنند. اکنون تانوانی رهبری کمیسیون انتخابات، نهاد حکومت و دولت را زیر سوال برده است.
به باور نویسنده، رفتن به سوی انتخابات ریاست جمهوری با کمیسیون فعلی، تکرار انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری دور گذشته است. براساس اطلاعات موثق، کمشینران کمیسیون انتخابات در ارتباط به بازشماری آرای انتخابات مجلس نمایندگان باهم اختلاف نظر دارند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا