آخرین اخبارافغانستانگزارش

واردات کچالوی پاکستانی، کشاورزان داخلی را متضرر کرده است

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: با فرا رسیدن فصل برداشت کچالو، کشاورزان و فروشندگان عمده کچالو می‌گویند که واردات کچالوی پاکستانی، صادرات بی‌رویه و نبود سردخانه آن‌ها را متضرر کرده است.


اکنون فصل برداشت کچالو است، مهمترین فرآورده مناطق سرد- به ویژه ولایت بامیان. در این فصل کشاورزان تلاش می‌کنند محصولات خوبی جمع آوری کنند، اما نبود سردخانه، واردات کچالو از پاکستان و بلند رفتن قیمت کود، آن‌ها را متضرر کرده است.
کشاورزان و فروشندگان عمده کچالو می‌گویند که در سال جاری به دلیل افزایش قیمت کودهای کیمیاوی و همچنان خشک سالی حاصلات کچالو در کشور کاهش یافته است.


سید یعقوب یکی از فروشندگان عمده کچالو در مارکیت کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که امسال نسبت به سال‌های گذشته کچالو حاصل خوبی نداده است.
سید یعقوب گفت: به دلیل قیمت بودن کود کیمیاوی در بازارها و خشک سالی، مردم کچالو را با قیمت بلند به فروش می‌رسانند. شهروندان همواره می‌گویند که مصارف ما از حاصلات ما بیشتر بوده است.
وی می‌گوید در سال‌های گذشته یک بوری کود سفید ۱۵۰۰ افغانی و یک بوری کود سیاه ۳۰۰۰ افغانی بود که امسال یک بوری کود سفید ۳۰۰۰ و یک بوری کود سیاه به ۶۰۰۰ افزایش یافته است و به دلیل بلند بودن قیمت‌ها مردم نتوانسته‌اند حاصلات زیادی از کچالو بگیرند.
همه ساله صدها هزار تُن کچالو از افغانستان به کشورهای همسایه صادر می‌شود که بعد از چند ماه با دو برابر قیمت دوباره به افغانستان می‌فروشند.
سید یعقوب نبود سردخانه معیاری را دلیل اصلی فروش کچالو به پاکستان و سایر کشورهای همسایه می‌داند و می‌گوید که در فصل برداشت کچالو نرخ‌ها کاهش می‌یابد و مردم مجبور هستند که بفروشند چون مکان مناسب برای نگهداری کچالوی شان ندارند.
او گفت که در حال حاضر که فصل برداشت کچالو است، کچالوی پاکستان به قیمت ارزان به افغانستان وارد می‌شود که بازار کچالوی کشور را فلج کرده است.


او می‌گوید که در حال حاضر کچالوی پاکستان در بازار با قیمت کم فروخته می‌شود که واقعاً بی‌کیفیت است، کچالوی پاکستان شیرین و خراب است و از هیچ لحاظ با کچالوی کشور رقابت نمی‌تواند.
وی می‌گوید که پیش از این یک سیر کچالوی بامیان تا ۲۰۰ افغانی فروخته می‌شد ولی با ورود کچالوی پاکستان به ۱۳۰ افغانی کاهش یافته است، کچالو در این فصل هم در ولایات و هم در کابل به همین قیمت فروخته می‌شود که سودی برای تاجران کچالو ندارد.
وی می‌گوید که روز به روز قیمت کچالو پایین می‌آید و واردات کچالو از پاکستان سه برابر افزایش یافته است که اگر جلو واردات گرفته نشود مردم ضربه جدی را متحمل می‌شوند.
آقای مجاب می‌گوید که اگر جلو صادرات کچالوی کشور به پاکستان و واردات کچالوی پاکستان به کشور گرفته شود کچالوی کشور می‌تواند تا سال بعدی که فصل برداشت می‌شود کشور را تامین کند.
وی‌ افزود که سال گذشته روزانه ۱۰۰ موتر کچالوی افغانستان به تاجیکستان و ازبکستان صادر می‌شد با آن هم ما در بازار به اندازه کافی کچالو داشتیم.
سید عزیز یکی دیگر از خریداران کچالو در ولایت بامیان به خبرگزاری دید می‌گوید که امسال مشکلات زیادی برای کشت و برداشت کچالو وجود داشت، نبود کود کیمیاوی، خشک سالی و همچنان گرفتن عشر و زکات از سوی طا-لبان مردم را به کاشت کچالو دلسرد کرده است.
سید عزیز می‌گوید که امارت اسلامی از گندم و کچالو عشر و زکات می‌گیرد که شکایت مردم را در پی دارد، افراد طا-لبان از هر ۲۰ بوری کچالو یک بوری آنرا می‌گیرد.
گفتنی است که کچالوی بامیان به عنوان بهترین نوع کچالو در کشور شناخته می‌شود. حدود ۸۰ درصد مردم بامیان به کشت کچالو می‌پردازند و کچالو محصول اصلی زراعتی این ولایت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا