آخرین اخبارافغانستانزنانسیاستگزارش

زنان: ممنوعیت کار ما فقر را افزایش داده است/ طا-لبان در این مورد باید تجدید نظر کنند

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: با گذشت بیش از ۶۰ روز از ممنوعیت کار زنان در ادارات دولتی، غیر دولتی و موسسات خارجی، شماری زیادی از زنان می‌گویند که اگر این محدودیت‌ها برداشته نشود وضعیت اقتصادی خانواده‌های شان و بالآخره اقتصاد کشور دچار بحران عمیق‌ خواهد شد.

بعد از بسته شدن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، دومین اقدام محدود کننده علیه زنان منع تحصیل و کار آن‌ها بود.

این اقدام طا-لبان با واکنش‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شد. با این همه اما؛ شماری از زنان به این باورند که اگر به زنان اجازه کار داده نشود رشد اقتصادی کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد و باعث می‌شود فقر بیشتر از پیش در جامعه گسترش یابد.

مروه امیری دانشجو به خبرگزاری دید می‌گوید: زنان می‌تواند در فقر زدایی و رشد اقتصادی کشور نقش بسیار پررنگ داشته باشند، ولی اگر طا-لبان به خواست زنان افغانستان و خواست جهان تمکین نکنند باعث گسترش فقر در جامعه می‌شود.

خانم امیری می‌گوید، زنانی هستند که تنها نان‌آور خانواده‌های شان هستند و زمانی که این‌ زنان از کار منع شدند اقتصاد خانواده‌های شان رو به وخامت رفته است.

مروه امیری، دانشجو

امیری از سازمان ملل و سایر نهادهای خارجی می‌خواهد که صدای زنان افغانستان باشند و همواره فشار وارد کنند تا طا-لبان به خواست زنان تمکین کنند در غیر آن بر زنان کشور است که از راه‌های مختلف برای حق شان مبارزه کنند.

این در حالی است که حدود ۱۲۶۰ سازمان غیردولتی در افغانستان فعالیت دارد که زمینه اشتغال هزاران زن را در بخش بهداشت، آموزش و امدادرسانی فراهم کرده‌‌ بودند.

در پی این محدودیت، کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، سازمان حمایت از کودکان (savethechildren) و سازمان بین‌المللی مراقبت (CARE International) فعالیت‌شان را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند.

در همین حال، حمیده مظلومیار شهروند کابل به خبرگزاری دید گفت: رشد اقتصادی یک کشور بستگی به زنان و مردان دارد و اگر زنان همچنان اجازه کار نیابند بدون شک اقتصاد کشور دچار بحران جدی تر خواهد شد.

حمیده مظلومیار

خانم مظلوم‌یار افزود که حتا تصور این سخت است که بعد از فراغت نتوانم کار کنم. من به عنوان یک زن که با تحمل ده‌ها مشکل با پول شخصی خودم درس خواندم و اگر به من اجازه کار داده نشود تمام عمر من هدر رفته است.

ملکه سادات دانشجو به خبرگزاری دید گفت: اگر دستور طا-لبان مبنی بر تعلیق کار زنان برداشته نشود فقر و بیکاری در جامعه افزایش یافته و باعث افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

ملکه سادات، دانشجو

خانم سادات افزود: ما زنان امیدواریم تا سال جدید ( ۱۴۰۲) طا-لبان دروازه‌های مکاتب را باز کنند، به زنان اجازه دهند تا به دانشگاه‌ بروند و همچنان به زنان اجازه کار را بدهند در غیر آن صورت ما زنان ایستادگی خواهیم کرد چون سکوت ما مساوی با نابودی ما است.

از سویی هم، ظاهر بهزاد استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در صحبت به خبرگزاری دید، گفت: تعلیق کار زنان در ادارات غیر دولتی سه پیامد اقتصادی را در پی داشته است.

به گفته او، اولین پیامد آن این بود که موسسات خارجی به رسم اعتراض به دستور طا-لبان فعالیت شان را در افغانستان به تعلیق در آوردند.

به باور بهزاد، دومین پیامد آن این بود که بعضی از دونرهای خارجی که تمویل کننده پروژه‌های اجتماعی و عمرانی در افغانستان بودند، تصمیم گرفتند‌ که برای اعمال فشار بر طا-لبان از کمک به افغانستان خودداری کنند که این امر اقتصاد افغانستان را آسیب زد.

وی گفت که پیامد سوم آن است که برخی از موسسات و شرکت‌های امداد رسان به کارمندان زن نیاز دارد زیرا جامعه افغانستان یک جامعه سنتی است و برای شناسایی خانواده‌های بی بضاعت باید کارمندان زن کار کنند که در‌ پی تصمیم طا-لبان روند کمک رسانی به فقرا متوقف شده است.

آقای بهزاد همچنان گفت که با ممنوعیت کار زنان اقتصاد کشور به خصوص سکتور خدمات به گونه جدی آسیب خواهد دید و بیشتر از همه افرادی که در این شرایط به کمک نیاز دارند متضرر می‌شوند.

گفتنی است که در ۲۰ سال گذشته زنان و دختران در افغانستان از فرصت‌ها استفاده کردند و در تمام بخش‌ها رشد چشم‌گیری داشتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا