آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

حمله اخیر خونین؛ بازی تازه در روند مصالحه با طالبان

اکنون حکومت افغانستان، مسئولیت دارد تا در مورد چگونگی این حمله تحقیق کند و نتایج آن را با مردم شریک نماید. هر چند که رهبری حکومت طبق معمول پس از هر رویداد تیمی را وظیفه می‌دهد که تحقیق کند. این حمله درست زمانی به وقوع پیوست که جامعه اندکی به روند مصالحه با طالبان خوش‌بین شده بود.


حمله اخیر بالای علما در کابل، بدون شک بازی تازه در روند مصالحه با مخالفان مسلح دولت است. این حمله زمانی صورت گرفت که مسئله گفت‌وگو با طالبان به منظور پایان جنگ بیشتر از هر زمان دیگر اوج گرفته است. بحث چگونگی مذاکره با طالبان از بحث‌های غالب در سیاست کشور است. برای نخستین بار بیش از صد عالم دین کشته و زخمی شد. گروه طالبان در گام نخست مسئولیت این حمله را به دوش گرفت و پس از واکنش‌های داخلی و بین‌المللی، ذبیح مجاهد که خود را سخنگوی این گروه معرفی می‌کند، گفت این حمله کار طالبان نبوده. داعش هم مسئولیت این رویداد را به گردن نگرفت. در حالی که پس از هر حمله انتحاری و یا انفجاری گروه داعش و طالب مسئولیت را به دوش می‌گرفتند.
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کشور مدعی شده است که حمله بر علمان دین در کابل، کار طالبان است. از جانب دیگر داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در پاریس گفته که طالبان در روند مصالحه جدی عمل نمی‌کنند. نزد افکار عمومی کشور همانند گذشته در خصوص حمله اخیر، پرسش وجود دارد. مردم منتظر است تا مسئولیت این حمله را کدام آدرس به دوش می‌گیرد. اسکات میلر فرمانده ماموریت حمایت قاطع گفته، منتظر هستیم این رویداد را کدام گروه به دوش می‌گیرد. اکنون حکومت افغانستان، مسئولیت دارد تا در مورد چگونگی این حمله تحقیق کند و نتایج آن را با مردم شریک نماید. هر چند که رهبری حکومت طبق معمول پس از هر رویداد تیمی را وظیفه می‌دهد که تحقیق کند. این حمله درست زمانی به وقوع پیوست که جامعه اندکی به روند مصالحه با طالبان خوش‌بین شده بود.
ریس جمهور غنی، شام روز گذشته گفت که حمله بر علما بی‌پاسخ نخواهد ماند. این که حکومت افغانستان پاسخ این حمله تروریستی را می‌دهد یا نه؛ با گذشت زمان معلوم خواهد شد. چنانچه ریاست اجرایی گفته روند گفت‌وگو با طالبان نیاز به شفافیت سازی دارد، حکومت بایستی روشن بسازد که حمله اخیر چطور انجام شده و مسئول آن کدام گروه است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا