آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

چرا طالبان از موضع شان عقب‌نشینی نمی‌کنند

یکی از دلایلی که که طالبان از خواسته‏ها و موقف شان در پروسه صلح عقب‌نشینی نمی‏کنند، عجله داشتن امریکا برای رسیدن به صلح است و بحث خروج نیرو‏های خارجی از کشور

به بهانه صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک افغانستان و روسیه، رهبران و چهره‌های سیاسی افغانستان و هیئتی از گروه طالبان روز گذشته در مسکو باهم دیدار و گفت‏وگو کردند. این نشست دو روزه است و قرار است امروز چهار شنبه( ۸ جوزا) روز پایانی آن باشد.
چهره‏های سیاسی در روز نخست این نشست از گروه طالبان خواستند که در روز‏های عید فطر آتش‏بس کنند. نمایند‏گان طالبان در واکنش به این در خواست گفتند که با حضور نیرو‏های خارجی در افغانستان، آتش‏بس ممکن نیست و اشغال افغانستان توسط خارجی‏ها بزرگترین مانع برای رسیدن به صلح است.
دور پیش این گفت‏وگو‏ها در هشت دلو سال پار در مسکو برگزار شده بود و در آن نشست نمایند‏گان حکومت وحدت ملی حضور نداشتند.
هیئت ۱۴ نفری دفتر قطر طالبان به ریاست ملا برادر به مسکو آمده‏اند.
به نظر می‏رسد که گروه طالبان برای توافق به منظور پایان جنگ در افغانستان، کماکان روی حرف شان ایستاده‏اند و آن این‏که نیرو‌‏های خارجی خاک افغانستان را ترک کنند.
البته نیاز به ذکر است که این حرف تازه گروه طالبان نیست. این گروه حتا پیش از آغاز گفت‏وگو‏ها، هرگاه سخن از صلح مطرح می‏شد می‏گفتند که نیرو‏های خارجی باید افغانستان را ترک کنند و کابل توسط امریکایی‏ها اشغال شده است.
نمایند‏گان طالبان با نمایند‏گان ایالات متحده امریکا، شش دور در قطر باهم گفت‏وگو کردند. دور ششم این گفت‏وگو‏ها گفته می‏شود با نتایج خوبی همراه بوده است.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در خصوص گفت‏وگو‏های صلح به مجلس سنای امریکا توضیحات داد و مجلس سنای امریکا تایید کرد که تلاش‏های آقای خلیلزاد توام با پیشرفت بوده است.
طالبان نیز از مذاکرات دور ششم قطر ابراز رضایت کردند.
حالا وقتی طالبان می‏گویند تا زمانی که نیرو‏های خارجی در کشور حضور داشته باشد، آتش‏بس و خاموشی تفنگ‏ها ممکن نیست، می‏تواند به این معنا باشد که این گروه در مذاکرات قطر هم روی این خواست شان اصرار کرده‏اند و دارند.
نمایندگان طالبان بارها از امریکایی‏ها تدوین جدول خروج نظامیانش را خواستند. قرار است دور بعدی گفت‏وگو‏های قطر بعد عید فطر برگزار شود.
نظر به آنچه ملابرادر دیروز در مسکو گفت، به نظر می‏آید که طالبان منتظر است تا امریکا جدول خروج از افغانستان را تدوین کند.
طالبان تاکنون از این مطالبه شان در پروسه صلح یک اینچ هم عقب نشینی نکرده‏اند. به گمان بنده، این موضوع از نقاط قوت گروه طالبان در فرآیند گفت‏وگو است.
این گروه در میدان نبرد با حضور نیرو‏های خارجی و ارتش افغانستان، می‏تواند ضربه‏های کاری وارد نماید. روحیه‌ای که طالبان در حوزه جنگ دارد، همان را در پروسه صلح نیز دارند.
یکی از دلایلی که که طالبان از خواسته‏ها و موقف شان در پروسه صلح عقب‌نشینی نمی‏کنند، عجله داشتن امریکا برای رسیدن صلح است و بحث خروج نیرو‏های خارجی از کشور.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در نسشت مسکو به طالبان گفت که فکر شکست امریکا و ورود فاتحانه به افغانستان را نکنند که عملی نیست. به باور نویسنده، اکنون طالبان عجله امریکا برای صلح را به معنای رسیدن موعد ورود فاتحانه به کابل تفسیر کرده‌اند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا