آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ادامه اختلافات سیاسی؛ برگ برنده با رییس جمهور غنی است!

رییس جمهور غنی برگ برنده را در اختیار دارد و خود نیز می‌داند که وجهه قانونی او به راحتی حریف را از میدان به در خواهد کرد، ولی آنچه به نظر می‌رسد او را دعوت به حوصله بیشتر در برابر آنچه به نحوی «کودتای سیاسی» است، دعوت می‌کند؛ بحران کرونا، روند صلح و طنز تلخی به نام «امارت اسلامی» در برابر جمهوریت می‌باشد

در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای حل اختلافات سیاسی میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله، روز گذشته برخی اعضای مجلس نمایندگان شورای ملی و شماری از سیاسیون به شمول حامد کرزی و استاد سیاف به دیدار رییس جمهور غنی رفتند، ولی به نظر می‌رسد که اختلافات حل ناشده باقی مانده است.
از گزارش‌های رسمی که بگذریم، برخی منابع موضوعاتی را رسانه‌ای ساخته‌اند که حاکی از عدم حل اختلافات سیاسی است و نشان از عزم جدی رییس جمهور غنی در تطبیق آنچه قانون امر کرده، دارد.
عبدالرب رسول سیاف از چهره‌های جهادی که در کنار حامد کرزی فعالیت‌های زیادی برای حل اختلافات سیاسی داشته، در صفحه فیسبوکش نوشته است که به شمول حامد کرزی، محمد یونس قانونی و محمد کریم خلیلی دیداری با رییس جمهور غنی داشته و ابراز امیدواری کرده که نتیجه چنین دیدارهایی، نتیجه خوب و اطمینان بخش باشد.
آقای سیاف نوشته: دیروز جناب کرزی صاحب، جناب قانونی صاحب، جناب خلیلی صاحب و استاد سیاف به سلسله تلاش‌ها به خاطرحل تنش‌های سیاسی موجود در کشور با داکترصاحب محمد اشرف غنی ملاقات نموده روی چگونگی بیرون‌رفت ازین مشکل بحث و تبادل نظرکردند. درین ملاقات که در ارگ ریاست جمهوری صورت گرفت داکتر محب مشاور امنیت ملی و داکتر فضلی مشاور رییس جمهور نیز حاضر بودند. پروردگار عالم نتیجه خوب و اطمینان بخشی را برین ملاقات‌ها مرتب سازد.
پست فیسبوکی استاد سیاف در کنار تلاش‌ها برای حل اختلافات حاکی از این است که مشکلات برجای خود باقی است و دو طرف نرمش نداشته‌اند. همچنان چنین درک می‌شود که رییس جمهور غنی با برگ برنده پیروزی در انتخابات بازی می‌کند و حاضر نیست که بیشتر از آنچه پیشنهاد کرده، امتیاز بدهد.
پیشتر رییس جمهور غنی برای آقای عبدالله ۴۰ درصد کابینه و ریاست شورای عالی صلح را پیشنهاد کرده بود و در این اواخر نیز برخی منابع گفتند که رهبری شورای مصالحه به آقای عبدالله پیشنهاد شده است.
همچنان شامگاه روز گذشته رییس جمهور غنی در دیدار با اعضا و هیئت اداری مجلس نمایندگان شورای ملی بر حکومت داری خوب و هماهنگی میان قوای سه‌گانه دولت تاکید نموده است.
ولی نیلوفر ابراهیمی در پستی از قول آقای غنی نوشته: (آقای غنی در حضور نماینده‌گان مجلس:
«شما با وثیقه‌ کمیسیون انتخابات نماینده‌گان مردم شناخته شده‌اید، من هم از همین کمیسیون به‌حیث رییس‌ جمهور افغانستان وثیقه به‌دست دارم».)
ظاهراً نمایندگان مجلس برای میانجیگری برای حل اختلافات سیاسی به دیدار رییس جمهور رفته بودند که با این استدلال مواجه شده‌اند.
این حرف رییس جمهور به این معنی است که او قانوناً رییس جمهور است و اگر امتیازی هم به اپوزیسیون می‌دهد ناشی از وضعیت خطیر کشور است.
رییس جمهور غنی برگ برنده را در اختیار دارد و خود نیز می‌داند که وجهه قانونی او به راحتی حریف را از میدان به در خواهد کرد، ولی آنچه به نظر می‌رسد او را دعوت به حوصله بیشتر در برابر آنچه به نحوی «کودتای سیاسی» است، دعوت می‌کند؛ بحران کرونا، روند صلح و طنز تلخی به نام «امارت اسلامی» در برابر جمهوریت می‌باشد.
تاکنون که با میانجی‌گری‌های فراوان تنش‌های میان دو طرف حل نشده، ولی آرزو می‌رود که با درک وضعیت حساس کنونی، بحران کرونا و روند صلح منافع ملی ارجح بر منافع شخصی حساب شده و هرچه زودتر اختلافات خاتمه یابد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا