آخرین اخبارافغانستانسیاست

احمد مسعود فراخوان «قیام عمومی» داد

خبرگزاری دید: به دنبال ادعای طالبان مبنی بر سقوط ولایت پنجشیر، احمد مسعود در نخستین پیام صوتی‌اش مردم را به قیام عمومی فراخواند.


احمد مسعود در این پیام صوتی که امروز دوشنبه(۱۵ سنبله) در صفحه فیسبوکش نشر کرده، از مردم خواست که با هر شیوه و ابزار ممکن قیام کنند.
فرمانده جبهه مقاومت ملی در این پیام می‌گوید که اعلامیه عالمان دین از سراسر کشور را نهایی دانسته و به آن لبیک گفت. عالمان دین خواهان توقف جنگ در پنجشیر شده بودند.
احمد مسعود می‌گوید که طالبان اما خلاف این اعلامیه از شب گذشته به این‌سو حملات خود را بر پنجشیر شدت بخشیده‌اند و در اثر این حملات شمار زیادی، از جمله بخشی از اعضای خانواده او کشته شده‌اند. او طالبان را متهم کرد که به هیچ ارزشی باور ندارند.
مسعود می‌گوید که جبهه مقاومت به خاطر دفاع از سلامت، استقلال و عزت مردم افغانستان مقاومت خود را آغاز کرد.
احمد مسعود گفت، اتفاقاتی که امروز در افغانستان در جریان است، تصویر کوچک از آینده این کشور است. به گفته او، در این تصویر، بیگانگان می‌خواهند به کمک افراد خود افغانستان را عقب‌مانده، تاریک، دور از فرهنگ، هنر و اتحاد و در انزوای اقتصادی و سیاسی نگه دارند تا نه کسی به ما کار داشته باشد و نه سیاست و برنامه مستقل خود را طرح و اجرا کند.
رهبر جبهه مقاومت ملی می‌گوید که حمله تازه طالبان به پنجشیر نشان داد که نیروهای بیگانه‌ هم‌سو و در کنار طالبان علیه مردم قرار دارند.
او از مردم خواست که قیام عمومی را به خاطر عزت، سربلندی و آزادی وطن آغاز کنند و هر کس به هر شکلی که می‌تواند، فریاد «هیهات منا الذله» را سر دهند.
مسعود گفت که از همه کسانی که مقاومت‌گر هستند و یا مثل زنان در کابل و هرات صدای دادخواهی بلند کردند و یا هم کسانی که در بیرون از کشور تظاهرات کرده‌اند، حمایت می‌کند.
احمد مسعود گفت: «خواهش ما این است که هر خواهر و برادر ما که در هر گوشه کشور هستند، به هر شکلی که می‌تواند برای نجات وطن از آن تصویری که پیش‌تر گفته شد، به پا برخیزند، قیام و مقاومت کنند. کسانی که به شکل مبارزه مسلحانه می‌توانند ما در کنارشان ایستاده می‌شویم. کسانی که تظاهرات می‌کنند ما صدای‌شان می‌شویم و در کنارشان هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم و برای نجات وطن تا آخرین لحظه در کنارشان ایستاده هستیم».
مسعود در بخش دوم سخنان خود جامعه جهانی را مخاطب قرار داد و گفت که «متأسفانه» فرصت «غلط» را به طالبان دادند و آن‌ها جرئت سیاسی پیدا کردند تا به دنیا «این قسم» نشان بدهند که تغییر کرده‌اند. او گفت که طالبان تغییر نکرده‌اند؛ بلکه «ظالم‌تر، قسی‌القلب‌تر، افراطی‌تر و متعصب‌تر» شده‌اند.
احمد مسعود تأکید کرد که مردم افغانستان دنیا و همسایگان خود را نظارت می‌کنند و قضاوت‌ آن‌ها را می‌بینند که کدام کشور، دوست واقعی مردم است و یا کدام کشورها در کنار طالبان قرار می‌گیرند.
رهبر جهبه مقاومت ملی در بخش سوم پیام خود خطاب به کسانی که در صفوف طالبان کار می‌کنند، گفت که هنوز فرصت دارند که از مردم حمایت و «اشتباهات» خود را جبران کنند.
احمد مسعود هم‌چنان گفت که به‌زودی سخنگوی جدید جبهه مقاومت ملی معرفی می‌شود و راه‌ قربانیان این جبهه را ادامه می‌دهد. مسعود گفت که تا آزادی مردم افغانستان به مبارزه خود ادامه می‌دهد و هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر اراده مردم ایستاده شود.
طالبان اعلام کرده‌اند که همه مناطق ولایت پنجشیر را تصرف کرده‌اند. جبهه مقاومت سقوط ولایت پنجشیر را تأیید نمی‌کند. در نبردهای پنجشیر افراد زیادی کشته و زخمی شده‌اند که تاکنون شمار دقیق آن اعلام نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا