اسلایدشوجهان

کوریای شمالی: بی‌رحمانه حمله می‌کنیم

در ادامه رزمایش زمستانی کوریای جنوبی و امریکا، در حالی‌که ناو هواپیمابر کارل وینسون امریکا نیز به روند آن پیوسته، کوریای شمالی تهدید کرد درصورت «نادیده گرفته شدن تمامیت ارضی و یا توهین به وقار» آن کشور، «بی‌رحمانه» حمله خواهد کرد.

رزمایش زمستانی- بهاری کوریای جنوبی و امریکا از اول ماه مارچ(هفته اول ماه جاری) آغاز شده‌است. رزمایش امسال در حالی انجام می‌شود که کوریای جنوبی طی ماه‌های گذشته دست به انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌های بالستیک زده‌است؛ آزمایش‌ موشک‌های بالستیک در کوریای شمالی، از سوی شورای امنیت سازمان ملل منع شده‌است.

به نقل از رادیو فردا، پیونگ‌یانگ در بیانیه‌ای که چندی پیش صادر کرده، می‌گوید« اگر تمامیت ارضی یا وقار«جمهوری دمکراتیک خلق کوریا» حتی اندکی نقض شود، ارتش این کشور حمله‌ای بی‌رحمانه و همه‌جانبه، از زمین و هوا و دریا و زیر دریا انجام خواهد داد.»

جمهوری دمکراتیک خلق کوریا(چوسان) نام رسمی کوریای شمالی‌ست. نام رسمی کوریای جنوبی نیز«جمهوری کوریا(سرزمین هان)» است.

خبرگزاری دولتی کوریای شمالی در بخشی دیگر از بیانیه‌ای که منتشر کرده، می‌گوید که «در ۱۱ مارچ (۲۱ حوت) بسیاری از هواگردهای ناونشین دشمن در نزدیکی مرز هوایی و دریایی ما گشت زدند و برای بمباران و حمله غافلگیرکننده به ارتش ما تمرین کردند.»

سخنگوی نیروی دریایی ارتش امریکا گفته است ناو هواپیمابر کارل وینسون، در حال انجام ماموریت معمول خود است و برنامه‌ریزی برای ورود آن به منطقه از قبل انجام شده بود.

رزمایش‌های امریکا و کوریای جنوبی و یا امریکا و جاپان، تقریبا همیشه با حملات لفظی کوریای شمالی روبه‌رو می‌شود. پیونگ‌یانگ می‌گوید، این رزمایش‌ها تنها با هدف «ارعاب» و آماده‌سازی زمینه«حمله و جنگ» انجام می‌شود. واشنگتن، سئول و توکیو همواره می‌گویند هدف از این رزمایش‌ها«دفاعی»، و برای جلوگیری از نتیجه‌بخش بودن حملات احتمالی کوریای شمالی‌ است.

از سوی دیگر، چین، رقیب ایالات متحده در شرق آسیا و حامی اصلی پیونگ‌یانگ نیز معمولاً با تردید و انتقاد به این رزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهد، هرچند این کشور، اظهاراتی تهدیدآمیز در مورد برگزارکنندگان آن بیان نکرده‌است.

چین، خواستار توقف آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای کوریای شمالی، در مقابل توقف رزمایش‌ها، و بازگشت به میز مذاکرات موسوم به شش‌گانه(با حضور پنج کشور و روسیه) شده‌است.

دولت امریکا، چه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، چه در دوره فعلی، از پذیرش توقف همکاری‌های دفاعی با متحدان آسیایی خود برای آن‌که کوریای شمالی قانع شود دست از آزمایش‌های نظامی و هسته‌ایش بردارد، خودداری کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا