آخرین اخبارتحلیلترجمهجهانسیاست

یادداشت فاش شده نیویارک تایمز؛ فاجعه غزه و تبعیض در رسانه‌های امریکا

اگرچه تعداد کشته‌شدگان فلسطینی‌ها اغلب توسط دولت و رسانه‌های ایالات متحده مورد پرسش قرار می‌گرفت، اما بعداً به طور کلی به عنوان آمار درست و دقیق پذیرفته شد، اما با یک هشدار: نسبت دادن منبع تعداد فلسطینی‌ها به «وزارت بهداشت در غزه» که توسط حماس اداره می‌شود. این عبارت خود برای تضعیف درستی آمارهای گردآوری شده توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کافی است

پوشش نیویارک تایمز از کشتار اسراییل در غزه، همانند سایر رسانه‌های جریان اصلی ایالات متحده، برای روزنامه‌نگاری مایه شرم‌ساری است.

این ادعا نباید کسی را متعجب کند. رسانه‌های امریکایی نه بر اساس حقایق و نه اخلاق، بل بر اساس برنامه‌ها، محاسبات و تشنگی قدرت هدایت می‌شوند.

خیلی ساده است، انسانیت ۱۲۰ هزار کشته و زخمی فلسطینی‌ها به خاطر نسل‌کشی اسراییل در غزه، بخشی از آجندای این رسانه‌ها نیست.

بر اساس یادداشتی که از نیویارک تایمز فاش شده است، سرویس خبری اینترسپت دریافته که به اصطلاح روزنامه‌های امریکایی به روزنامه‌نگاران خود در مورد شرح کشتار جمعی وحشتناک اسراییل در نوار غزه «دستورالعمل‌هایی» می‌دهد که اغلب به‌روزرسانی می‌شوند. این دستورالعمل که از ۷ اکتوبر آغاز شده در مورد این است که روزنامه‌نگاران از کدام کلمات استفاده کنند و از کدام نکنند.

در واقع، طبق این «دستورالعمل‌ها»، اکثر کلمات استفاده شده در پاراگراف بالا برای چاپ در نیویارک تایمز مناسب نیستند.

به طور تکان دهنده، اصطلاحات و عبارات شناخته شده بین‌المللی مانند «نسل‌کشی»، «سرزمین اشغالی»، «پاکسازی قومی» و حتی «اردوگاه‌های پناهندگان» در فهرست رد این روزنامه قرار دارد.

ظالمانه‌تر هم می‌شود. بر اساس یادداشتی که توسط انترسپت The Intercept و سایر رسانه‌های مستقل فاش شده و تأیید شده است، نیویارک تایمز چنین هدایت داده است: «کلماتی مانند «سلاخی»، «قتل عام» و «کشتار» اغلب بیشتر احساسات را منتقل می‌کنند تا اطلاعات. قبل از استفاده از آن کلمات، خوب فکر کنیم».

اگرچه به گفته نیویارک تایمز، چنین کنترول زبانی با هدف انصاف برای «همه طرف‌ها» است، اما کاربرد آن‌ها تقریباً کاملاً یک طرفه بوده است.

به طور مثال، گزارش قبلی «انترسپت» نشان داد که این روزنامه امریکایی، بین ۷ اکتوبر و ۱۴ نوامبر، ۵۳ بار کلمه «قتل عام» را زمانی استفاده کرده که به کشته شدن اسراییلی‌ها توسط فلسطینی‌ها اشاره می‌کرد و تنها یک بار به کشته شدن فلسطینی‌ها توسط اسراییل ذکر شده است.

تا آن تاریخ، هزاران فلسطینی قتل عام شده بودند که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها زن و کودک بودند و بیشتر آن‌ها در خانه‌های خود، در شفاخانه‌ها، مکتب یا پناهگاه‌های سازمان ملل سلاخی شدند.

بازی اعداد مرگ و میر

اگرچه تعداد کشته‌شدگان فلسطینی‌ها اغلب توسط دولت و رسانه‌های ایالات متحده مورد پرسش قرار می‌گرفت، اما بعداً به طور کلی به عنوان آمار درست و دقیق پذیرفته شد، اما با یک هشدار: نسبت دادن منبع تعداد فلسطینی‌ها به «وزارت بهداشت در غزه» که توسط حماس اداره می‌شود. این عبارت خود برای تضعیف درستی آمارهای گردآوری شده توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کافی است.

با این حال، اعداد ارایه شده از سوی اسراییل‌ به ندرت مورد تردید قرار می‌گرفت. اگرچه رسانه‌های خود اسراییل بعداً فاش کردند که قتل بسیاری از اسراییلی‌هایی که ظاهراً به حماس نسبت داده شده‌اند، در نتیجه «گلوله‌باری خودی» کشته شده اند.

پوشش نیویارک تایمز از جنگ در غزه، صرف نظر از برنامه‌ها و ایدیولوژی‌های آن، به اعتبار نداشته رسانه‌های عمده امریکایی اشاره می‌کند. این تعمیم را می‌توان بر این اساس توجیه کرد که نیویارک تایمز به طرز عجیبی نسبت به سایر رسانه‌های امریکایی منصفانه‌تر عمل کرده است.

بر اساس این معیار دوگانه، فلسطینیان اشغال شده، تحت ستم و سلاخی شده با زبان مناسب اسراییل به تصویر کشیده می‌شوند؛ در حالی که با یک سازمان نژادپرست، آپارتاید و آدم‌کشی مانند اسراییل به عنوان یک قربانی رفتار می‌شود که به‌رغم نسل‌کشی آن در غزه، به نوعی هنوز در حالت «دفاع از خود» است.

نیویارک تایمز بی‌شرمانه و دایماً به‌عنوان واحه‌ای از اعتبار، تعادل، دقت، عینیت و حرفه‌ای بودن، بر طبل خود کوبیده و بوق و سرنا می‌زند. با این حال، برای آن‌ها، فلسطینی‌های تحت اشغال هنوز هم شرور هستند: یعنی جناحی که اکثریت قتل‌عام و شتار را انجام می‌دهد.

همین منطق کج در مورد دولت ایالات متحده نیز صدق می‌کند، که گفتمان سیاسی روزانه‌اش در مورد دموکراسی، حقوق بشر، برابری و صلح همچنان با حمایت گستاخانه‌اش از کشتار فلسطینی‌ها، با انواع بمب‌ها، سلاح و مهمات و میلیاردها دالر در نقطه مقابل هم قرار می‌گیرد.

جدای از یادداشت‌های فاش شده، بی‌صداقتی زبانی که نیویارک تایمز به کار می‌برد – دلسوزانه نسبت به اسراییل و بی‌تفاوت نسبت به رنج فلسطین است؛ امری که هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که نیویارک تایمز NYT، مانند سایر رسانه‌های جریان اصلی ایالات متحده، همچنان در کنار تل آویو ایستاده است.

همان‌طور که غزه به مقاومت در برابر بی‌عدالتی اشغال نظامی و جنگ اسراییل ادامه می‌دهد، ما که نگران حقیقت، دقت در گزارش و عدالت برای همه هستیم، باید این مدل روزنامه‌نگاری ضعیف و مغرضانه را نیز به چالش بکشیم.

ما این کار را زمانی انجام می‌دهیم که منابع اطلاعاتی حرفه‌ای و جایگزین خود را داشته باشیم، و از زبان مناسب استفاده کنیم که بیانگر واقعیت دردناک غزه جنگ‌زده باشد.

در واقع، آنچه در غزه در حال وقوع است، نسل‌کشی، کشتار هولناک و قتل عام روزانه مردم بی‌گناه است که تنها جرم‌شان مقاومت در برابر اشغال نظامی خشونت‌آمیز و رژیم منحوس آپارتاید است.

نویسنده

رمزی بارود، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه فلسطین کرونیکل است. او نویسنده پنج کتاب نیز می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا