آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

پایتخت‌نشینان: تاوان ناتوانی حکومت را نباید مردم بدهند

جنگ افغانستان اکنون به مرحله دشواری رسیده است. حکومت افغانستان، طالبان و امریکا هر سه طرف به این نتیجه رسیده‌اند که پیروزی در این جنگ اصلاً ممکن نیست.
روی همین دلیل است که کابل، کاخ سفید و طالبان طی یک سال اخیر جهت‌های متفاوتی اتخاذ کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، باشند‏گان پایتخت از ادامه جنگ در افغانستان به شدت نگرانند و تاکید می‌کنند که مردم بی‌گناه کشور نباید تاوان ناتوانی دولت‌مردان را بپردازند.
گروه طالبان در دو بیانیه شان که اخیراً منتشر شده است، مذاکره با حکومت وحدت ملی را به کرات رد کرده و خواستار مذاکره با امریکایی‌ها شدند.
طالبان و حکومت پاکستان دیر زمانی است که حکومت کابل را در برابر خود جدی نمی‌گیرند و همواره روی حرف شان با کاخ سفید است تا کابل.
در هفته جاری، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در بزرگترین نشست منطقه‌ای زیر عنوان نشست « پروسه کابل ۲» اعلام کرد که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با طالبان گفت‌وگو کند و آن‌ها را به حیث یک جریان سیاسی بشناسد.
البته حکومت افغانستان امتیازات دیگری نیز برای طالبان از جمله دادن گذرنامه، رهایی زندانیان آن‌ها از بند، ایجاد دفتر و… داشت.
در این نشست نمایندگان ۲۵ کشور جمع بودند و از طرح آشتی ملی با طالبان اعلام حمایت کردند.
از روز چهارشنبه گذشته تاکنون اشرف غنی، در صحبت‌های جداگانه در برابر طالبان موقف رنگارنگ گرفته و حرف‌هایی را که در نشست پروسه کابل زده به شدت رد کرده است.
در همین حال، براساس یک تحقیق جامع که در اواخر سال ۲۰۱۷ توسط خبرنگاران بی بی سی انجام یافته است، گروه طالبان ۴ درصد ولسوالی‌های افغانستان را در اخیتار شان دارند و ۶۶ درصد سایر ولسوالی‌ها نیز حضور فعال و آشکارا دارند.
همچنان در بخشی از این تحقیق آمده است که تقریباً نیمی از مردم افغانستان در مناطقی زیست دارند که توسط طالبان اداره و مدیریت می‌شود.
اکنون بیش از شانزده سال می‌شود که ایالات متحده درگیر جنگ افغانستان است، جنگی که هزینه‌ آن به بیش از ۱ تریلیون دالر رسیده است.
کریشنا کالامور سردبیر ارشد مجله‌ آتلانتیک، ماه گذشته گفته بود که طالبان در حال ‌حاضر بیشتر از هر زمان دیگری در افغانستان – از زمان حمله امریکا در سال ۲۰۰۱- قلمرو در اختیار دارند.
با این همه، این مردم افغانستان است که تاوان اشتباهات و ناتوانی حکومت‌های افغانستان را با گذشت هر روز بیشتر می‌دهند.
دست کم طی یک ماه اخیر، تنها در پایتخت در چند قدمی ارگ ریاست جمهموری شبکه‌های تروریستی موفق شدند در چند حمله انتحاری و انفجاری جان صد ها تن از شهروندان بی‌گناه کابل را بگیرند.
فرید مجیدی از جمله کسانی است که طالبان دو عضو خانواده‌اش را به جرم کار در نهادهای دولتی افغانستان تیر باران کرده‌اند.
او از حکومت افغانستان انتقاد می‌کند و می‌گوید که تاوان اشتباه حکومت را نباید مردم بپردازند.
در همین حال، فوزیه حورزاد از باشندگان پایتخت در صحبت با خبرنگار دید، رهبری حکومت افغانستان و امریکایی‌ها را در جنگ با طالبان ناکام عنوان می‌کند و می‌افزاید که رهبران افغانستان و سیاسیون، چند دهه است که پاکستان را به حمایت از طلبان متهم می‌کنند.
وی اضافه می‌دارد که مردم آرزو دارند تا به صلح و آرامش دسترسی پیدا کنند.
این نگرانی از سوی مردم یک بار دیگر در حالی مطرح می‌شود که احزاب سیاسی و رهبران جهادی کشور حکومت وحدت ملی را به تناقض‌گویی و ناتوانی در برابر گروه‌های مخالف دولت متهم می‌کنند.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا