آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوتحلیلجهانحقوق بشرسیاستمنطقه

جنبش‌های دانشجویی؛ افول اخلاقی غرب در خانه!

خبرگزاری دید: اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های امریکایی و اروپایی از دو بعد شکست و فروپاشی اخلاقی غرب یا لیبرال دموکراسی مورد نظر امریکا را عریاناً به نمایش می‌گذارد. از یک جهت نفس اعتراضات دانشجویی نمایانگر ذات شیطانی نهادهای قدرت در غرب است از و جانب دیگر، سرکوب خشونت‌بار اعتراضات حتی نقاب آزادی بیان، حق تظاهرات؛ ژست حقوق بشری و مدنیت پروری غرب را به زمین زد.

شورای امنیت ملل متحد، نهادهای مدافع حقوق بشر، سازمان‌های بین‌المللی و دادخواهی‌ها نتوانستند کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده امریکا را از کمک به رژیم اسراییل در تهاجم خونین علیه غزه باز دارد. حق وتو به امریکا، بریتانیا و فرانسه این مزیت را داده که هرقطعنامه‌ای را علیه رژیم اسراییل در همان تالار شورای امنیت باطل کنند. حامیان غربی رژیم اسراییل در مثلثی از دیپلماسی، اسلحه و رسانه از این رژیم حمایت کمال و تمام کرده‌اند و از موضع خود در این رهگذر کوتاه نیامده‌اند.
ایالات متحد امریکا به عنوان پشتیبان اصلی رژیم نتانیاهو خود با شکست سنگین نظامی و اقتصادی مواجه است. در افغانستان شکست خورده، خاور میانه و شمال افریقا را به پکن و مسکو واگذار کرده و حتی در اروپا و آسیا پاسفیک هم با چالش‌های عظیم مواجه است. این کشور هرچند به کمک دستگاه‌های عظیم رسانه‌ای تلاش کرده که شکست اقتصادی و نظامی خود را لاپوشانی کند، اما اعتراضات دانشجویی در این کشور و بقیه کشورهای غربی، حاکی از این واقعیت محض است که اخلاق غربی با چالش بنیادین در خانه مواجه شده است.
اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های امریکایی و اروپایی از دو بعد شکست و فروپاشی اخلاقی غرب یا لیبرال دموکراسی مورد نظر امریکا را عریاناً به نمایش می‌گذارد. از یک جهت نفس اعتراضات دانشجویی نمایانگر ذات شیطانی نهادهای قدرت در غرب است از و جانب دیگر، سرکوب خشونت‌بار اعتراضات حتی نقاب آزادی بیان، حق تظاهرات؛ ژست حقوق بشری و مدنیت پروری غرب را به زمین زد.

گزارش‌ها از نقاط مختلف امریکا و اروپا حاکی از برخورد خشن پولیس با معترضان، بازداشت‌ها صدها تن و سرکوب دادخواهی‌های گسترده دانشگاهی برای احقاق فلسطینیان است. دانشگاه‌های نیویارک، کالیفرنیا، واشنگتن، جانز هاپکینز، سوربن، آکسفورد، کمبریج، هاروارد و ده‌ها دانشگاه دیگر در امریکا و اروپا علیه ستمگری اسراییل در غزه و علیه مردم بی دفاع فلسطین شوریده‌اند و موضع اخلاقی غرب را نشانه گرفته‌اند.

این تحرکات دانشجویی نه با اکثریت مسلمان است و نه حتی شهروندان خاورمیانه، بلکه این دانشجویان با ملیت‌های متفاوت مبدل به وجدان بیدار انسانی شده‌اند تا روند افول اخلاق غربی را به سقوط آزاد مبدل کنند.

آنچه در این اعتراض‌ها اهمیت مضاعف دارد، حضور صدها دانشجوی یهودی است که علیه کشتار بی‌رحمانه ساکنان غزه از سوی رژیم اسراییل با حمایت امریکا و اقمارش اعتراض دارند و نشان می‌دهند که نه رژیم اسراییل نماینده یهودی‌ها و نه غرب عامل اخلاق بشردوستانه، بلکه دول غربی با محوریت امریکا و رژیم اسراییل نماد و نمود افول اخلاق انسانی در جهانی هستند که مترسک‌ها در آن حاکمیت دارند.

نویسنده: ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا