آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانحقوق بشرخانوادهزنانگزارشمدیریت فرهنگیمنطقهنقاشی

دختران نقاش؛ در بیم و امید برای زندگی

خبرگزاری دید: شماری از دختران که نقاشی‌های شان را در نمایشگاه ملی و بین‌المللی هفت روزه هفته صنعت به نمایش گذاشته اند می‌گویند که با برخی از مشکلات و محدودیت‌ها برای کار نقاشی شان مواجه هستند. دختران نقاش می گویند؛ می‌گویند که این تنها کاری است که آنها می‌تواند انجام دهند، زیرا مکاتب بسته است، دانشگاه‌ها بسته است، زنان و دختران حق کار ندارند به همین خاطر ما به نقاشی رو آوردیم.


دختران نقاش که در نمایشگاه ملی و بین المللی در کابل شرکت کردند و نقاشی‌های شان را به نمایش گذاشتند می‌گویند که این تنها کاری است که آنها می‌تواند انجام دهند، زیرا مکاتب بسته است، دانشگاه‌ها بسته است، زنان و دختران حق کار ندارند به همین خاطر ما به نقاشی رو آوردیم.
شمیلا یکی از نقاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دید، می‌گوید که با مشکلات از سوی خانواده مواجه است زیرا خانواده او می‌ترسند که دخترشان از سوی نیروهای امر به معروف و نهی از منکر بازداشت نشود.

شمیلا افزود که در کارگاه نقاشی که او کار می‌کند هر ازگاهی نیروهای چپن سفید طا-لبان ( نیروهای امر به معروف و نهی از منکر) می‌آیند و چند بار چندین دختر را بخاطر انچه که خودشان نداشتن حجاب اسلامی می‌گویند بازداشت کردند.
او می‌گوید که حضور نیروهای امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی باعث دلسردی دختران شده است، در اوایل در کارگاه نقاشی که من کار می‌کنم شمار زیادی از دختران حضور داشتند ولی به مرور زمان در پی این مشکلات بسیاری از دختران این کار را ترک کردند و خانه‌نشین شدند. هر لحظه و هر روز با استرس از خانه بیرون می‌شوم خیلی کوشش می‌کنم که حجاب‌ام خوب باشد آرایش نمی‌کنم تا مبادا بهانه‌ای به دست نیروهای طا-لبان ندهم.
وی می‌گوید که بعد از بسته شدن مکاتب به روی دختران به نقاشی علاقه مند شده است و در حال حاضر می‌تواند از این هنر کسب درآمد کند ولی برخی از مشکلات و چالش‌ها سد راه آنها وجود دارد.
از سوی دیگر آروز آفرین یکی دیگر از نقاشان به خبرنگار خبرگزاری دید، گفت که او در بخش ریالیسم فعالیت دارد و تاکنون با مشکل یا محدودیت از سوی طا-لبان مواجه نشده است.

وی می‌گوید که هنر نقاشی و خلق آثار‌هنری با رنگ و روغن زیبای‌ها هر‌چیز را نشان می‌دهد و با دیدن آثار هنری خوب مردم علاقه مند این هنر می‌شوند.
آرزو آفرین می‌گوید که اگر بتواند در برخی از نمایشگاه‌های بین‌المللی در خارج از افغانستان شرکت کند قطعاً نتیجه خوبی خواهد گرفت چون در خارج مردم اقتصاد شان خوب است و علاقه زیادی به آثار هنری دارند.
وی همچنان گفت که در این عرصه با علاقه زیاد کار مس‌کند و در آینده برای خلق آثار بیشتر و خوبتر تلاش خواهد کرد.
از سوی هم الهام یک دیگر از هنرمندان به خبرنگار خبرگزاری دید،‌ گفت که او از چهار سال به این سو نقاشی می‌کند و نقاشی‌های زیادی را انجام داده است.


الهام می‌گوید که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها برای معرفی هنر‌ آنها به مردم بسیار مهم است و امارت اسلامی باید در تمام نمایشگاه‌ها جایگاه خاص را برای زنان در نظر بگیرند، زیرا از این طریق زنان می‌تواند محصولات شان را به مردم معرفی کنند و با فروش تولیدات شان در اقتصاد خانواده و کشور نقش موثر بازی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا