آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرحکومتزنانصحتکودکانگزارشمصاحبهمنطقه

سیل‌زدگان: کمک‌های جمع‌آوری شده حیف‌ومیل می‌شود

خبرگزاری دید: شماری از شهروندان که در پی سیلاب در مناطق مختلف آسیب دیده‌اند می‌گویند که روند کمک رسانی به آنها کافی نبوده و کمک‌های جمع‌آوری شده در بسیاری از موارد حیف و میل می‌شود.


در پی وقوع سیل در یک ماه اخیر، بیش از ۵۰۰ نفر در ولایت‌های بغلان، فاریاب، غور، بادغیس، هرات، ارزگان و شماری دیگر از مناطق کشته و صدها تن زخمی و بی‌خانمان شدند. بارش‌های بهاری شدید و جاری شدن سیلاب‌های مهیب برای بسیاری از مردم غافلگیر کننده بود و هزاران جریب زمین، باغ و صدها خانه را ویران کرد.
برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد برای امدادرسانی فوری به آسیب‌دیدگان و همچنین کمک به پایدار شدن وضعیت خانواده‌های آسیب‌دیده، کمک ۱۵ میلیون ۴۰۰ هزار دالری درخواست کرده است.
همچنان شماری از نهادهای داخلی و افراد نیز برای جمع‌آوری کمک به سیل زدگان در ولایات مختلف کمپاین‌های جمع‌آوری کمک را به راه انداختند و مردم از داخل و خارج به آنها کمک کردند تا کمک شان به سیل زدگان برسد.
با این همه اما، شماری از آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌های اخیر می‌گویند که هیچ نوع کمک از سوی این نهادها و افراد برای شان نرسیده است و مردم همچنان به کمک‌های فوری نیاز دارند.
خال محمد باشنده ولایت فاریاب به خبرگزاری دید، می‌گوید که در شماری از روستاهای ولسوالی مرغاب این ولایت سیل تمام دار و ندار مردم را از بین برده است.
خال محمد می‌گوید که به دلیل بسته شدن راه‌ها در پی سیلاب کمک‌ها با تاخیر زیاد کم‌وبیش به مردم رسید ولی بسنده نبود، ولی افراد و نهادهای مردمی هیچ کمکی به سیل زدگان نکرده‌اند.
وی می‌افزاید که مردم خانه‌های شان به کلی خراب شده،‌ زمین زراعتی شان از بین رفته و باغ‌های میوه تخریب شده است. امسال شاهد قحطی خواهیم بود زیرا زراعت و دام مردم از بین رفته است.
از سوی هم‌ حکمت‌الله باشنده ولسوالی شهر تگاب ولایت بدخشان به خبرگزاری دید، می‌گوید: کمک‌های‌ که به مردم رسیده بسیار ناچیز است کمی مواد خوراکی و چند کمپل و خیمه است، مردم به کمک‌های بیشتر نیاز دارند تا بتواند برای خود سرپناه بسازند.
وی می‌افزاید که در افغانستان حتا سر مرگ‌ آدم‌ها تجارت می‌شود حالا مردم به نام کمک‌ به سیل‌زدگان از دیگران دزدی می‌کنند و به جیب خودشان می‌زدند.
حکمت‌الله می‌گوید: کسانی که به نام این افراد کمک‌جمع کرده و خودشان استفاده می‌کنند مسلمان‌نیستند و وجدان ندارند. وگرنه چنین کاری را هرگز نمی‌کردند. این کار دزدی است دزدی به شیوه‌های جدید.
گفتنی است که در ماه‌های اخیر بارش باران و جاری شدن سیلاب‌ها در برخی مناطق مردم را غافلگیر کرد و تلفات زیادی انسانی را در پی داشت. هزاران خانه ویران شده و یا نسبتاً آسیب دیده است، هزاران جریب زمین تخریب شده و باغ‌های مردم به باتلاق از گل‌ولای مبدل گشته است‌. هزاران مواشی مردم تلف شده است و وضعیت بسیاری از سیل زدگان وخیم گزارش شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا