آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمرسانه‌هازنانکودکانمنطقه

شروط طا-لبان برای حضور در نشست دوحه اعلام شد

خبرگزاری دید: حکومت سرپرست برای شرکت در نشست آتی دوحه درباره افغانستان ۶ شرط تعیین کرده است. ۱- واگذاری کرسی افغانستان در ملل متحد به این گروه، ۲- انصراف ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان ، ۳- مشورت درباره دستور کار و ترکیب از جمله شروط طا-لبان برای شرکت در نشست دوحه است.

برخی منابع رسانه ای می گویند که سران طا-لبان در دیدار با هیئت‌های سازمان ملل و قطر در کابل،طا-لبان به شدت با شرکت نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در نشست سوم دوحه مخالفت کرده اند.

از سویی این گروه در این دیدارها تاکید داشته اند که موضوعات اموزش دختران و کار زنان و همچنین بحث تشکیل حکومت فراگیر موضوعات داخلی است و نباید در دستور کار نشست اتی دوحه قرار بگیرد.

این منابع افزودند که طا-لبان به این هیئت‌ها گفته که این گروه در صورت در این نشست شرکت می‌کند که آن در مورد امنیت افغانستان، نابودی مواد مخدر و مبارزه با گروه‌های مسلح به ویژه دا/عش گفت‌وگو شود.

این در حالی است که به گفته منابع، هیئت سازمان ملل در کابل در گفت‌وگو با مقام‌های طا-لبان گفته است که در سومین نشست دوحه، بحث آموزش دختران، کار زنان، تشکیل حکومت فراگیر و بحث نقض حقوق بشر در زندان‌های طا-لبان، قطع رابطه این گروه با القاعده و در نهایت مساله تعامل جامعه جهانی با این گروه بحث خواهد شد.

منابع طا-لبان می‌گویند که این گروه همچنان منتظر پذیرش شرایط ارائه شده خود است و پس از آن در مورد شرکت یا عدم شرکت در نشست سوم دوحه تصمیم خواهد گرفت.

سومین نشست دوحه به میزبانی سازمان ملل به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای (۱۰ و ۱۱ سرطان) با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان برگزار می‌شود.

سازمان ملل متحد هدف از این نشست را «افزایش تعامل جامعه بین‌المللی با افغانستان به صورت هماهنگ و منظم» ذکر کرده است.

طا-لبان در دو نشست قبلی دوحه درباره افغانستان شرکت نکرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا