آخرین اخباراسلایدشوافغانستانایرانخبر های مهمسیاستمنطقه

واکنش برخی چهره‌های سیاسی کشور به حادثه اخیر در ایران

خبرگزاری دید: در پی جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه در سانحه سقوط بالگرد حامل آنها، چهره های سیاسی و فرهنگی کشور اعم از مثامات حکومتی و نظامی دولت پیشین به طور گسترده با ارسال پیام‌های جداگانه غم شریکی و همدردی خود را با دولت و مردم ایران ابراز داشته و بر این حادثه دلخراش تاسف خوردند. همچنین آنها بر نقش بسزای جمهوری اسلامی ایران و همچنین رئیس جمهور و وزیر خارجه آن کشور در برقراری صلح در منطقه و جهان، دفاع از مردم و کشورهای تحت ستم و همچنین همراهی و حمایت از مردم افغانستان تاکید داشته و اعلام نمودند که در این شرایط سخت با دولت و مردم ایران همراه هستند.

دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه دولت پیشین در پیامی وقوع این حادثه تاسف‌بار را به مردم و دولت ایران تسلیت گفته و غم شریکی خود را اظهار داشته است.

عبدالرب سیاف از چهره های سیاسی و مذهبی کشور در پیامی با اظهار تسلیت و غم شریکی با دولت و مردم ایران گفته است: ما در حالیکه دعا میکنیم خداوند کریم ورحیم همه شانرا در آغوش رحمت خود قرار دهد و به خانواده های سوگوار و همه بازماندگانشانبه حکومت و ملت بزرگ کشور همسایه و دوست وبرادر ما ایران صبر جمیل و اجرعظیم ارزانی فرماید ‘ از بارگاه باجلال و باعظمتش عاجزانه مسالت میداریم که : ایران عزیز را از تکرار چنین حوادث جانکاه وامثال آن در امن و پناه خود نگهدارد .
ما درین غم و اندوه خود را با برادران ایرانی خود شریک و سوگوار میدانیم .

عطا محمد نور عضو ارشد جبهه مقاومت ملی برای نجات افغانستان و رهبر حزب جمعیت اسلامی نیز با انتشار پیامی گفته است: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و امیر عبداللهیان از شخصیت‌های برازنده و تاثیرگذار و در عین حال خادم جمهوری اسلامی ایران بودند که از گذشته تا اینده در مراحل مختلف در خدمت نظام و مردم جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند و بدون شک شهادت آنان ضایعه‌ی بزرگ و جبران ناپذیری است.
مردم افغانستان و ایران در طول تاریخ طولانی توام با یگانگی‌های فرهنگی، دینی و زبانی، در شادی و اندوه همدیگر شریک بوده اند و ما از جمهوری اسلامی ایران که سال‌های طولانی در میزبانی از مهاجرین افغانستان و همینگونه حمایت از مردم افغانستان در دوره‌های مختلف تاریخی، از هیچگونه همکاری دریغ نکرده اند، سپاسگزار هستیم و اندوه وارده را نیز غم مشترک هردو کشور می‌شماریم و به شدت از آن متاثر شده ایم.

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری حاج محمد محقق نیز با نشر پیامی گفته است: بدون شک جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهور و آقای عبداللهیان که شخصیت ‌های کلیدی و خدمتگذار جمهوری اسلامی ایران اسلامی بودند ودر شرایط حساس از تاریخ ایران ، منطقه و جهان به شهادت رسیده و به جوار رحمت حق شتافتند ، یک خلاء عظیم و جبران ناپذیری به وجود آمد که جبران این ضایعه بزرگ برای کشور و مردم ایران کاری بس مشکل خواهد بود « اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة‌ لایسدها شیئ »
مردم افغانستان و ایران در طول تاریخ مشترک، در شادی و اندوه همدیگر شریک بوده اند و بدون تردید، این رویداد اندوهبار، تنها به ملت ایران منحصر نمانده و مردم افغانستان نیز از آن به شدت متاثر و متالم شده اند.

همچنین جبهه آزادی افغانستان مراتب همدردی خود را خدمت دولت جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران ابراز داشته و این ضایعه بزرگ را به خانواده‌های قربانیان، مقامات حکومتی و دولتی و کافه ملت بزرگ ایران تسلیت می‌گوید.
مردم ایران سال‌های سال میزبان میلیونها هم‌وطن ما بوده و در سال‌های سخت و دشوار در کنار مردم ما ایستاده است.
در پیام جبهه آزادی افغانستان آمده است: ایمان داریم که جمهوری اسلامی ایران آسیب و بحران ناشی از این حادثه را مدیریت کرده و از آن عبور خواهند کرد و افغانستان نیز روزی از چنگال گروه‌های تروریستی رها شده و مردم ایران و افغانستان مثل همیشه در همسایگی مسالمت آمیز خواهند زیست.

جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز با نشر پیامی گفته است: شهادت جلالت‌مآب محترم ابراهیم رییسی، رییس جمهوری، جمهوری اسلامی ایران، عالی جناب حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر همراهان شان در سانحه المناک امروز را به مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران، به اراکین بلندپایه دولتی و به ملت بزرگ، دوست و برادر ایران تسلیت عرض نموده و مراتب همدردی و غم‌شریکی خود را ابراز می‌نماید.

ما در این شرایط دشوار و در این غم و مصیبت بزرگ در کنار دولت و ملت بزرگ ایران هستیم و خود را شریک این ماتم بزرگ می‌دانیم. باورمندیم که دولت و ملت بزرگ ایران این سوگ و ماتم بزرگ را با صبر و پایداری پشت سر می‌گذارند و ظرفیت تحمل حوادث ناگوار این چنینی را دارند.

محمد کریم خلیلی معاون دوم اسبق حکومت پیشین با انتشار پیامی گفته است: غم و اندوه مشترک و همبستگی خود را با مقام محترم رهبری و دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران اعلام نموده، از دربار ایزد منان برای رئیس جمهور فقید ایران و همراهان شهیدش بهشت برین و برای دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران، بخصوص خانواده های جان باختگان صبر مسئلت می نمایم.
رنگین دادفر اسپنتا وزیر خارجه اسبق دولت پیشین، در پیامی گفته است: شهادت جناب رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، جناب امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و همراهان شان را به خانواده‌های محترم شان، مردم برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم. مردم نجیب، برادر و هم‌زبان این همسایهٔ نیک ما همیشه از دشواری‌ها سربلند و استوار برون آمده اند.

شورای رهبری کنگره‌ملی افغانستان به رهبری عبدالطیف پدرام در پیام خود گفته است: فقید آیت‌الله رییسی در دوره‌ی نه چندان طولانی مسوولیت عظیم خود برای شکوفایی ایران و همبستگی مردمان منطقه ما کوشش عظیم نمود و در سطح جهانی از حقوق حقه‌ی مردم فلسطین، دفاع کرد و با شجاعت جنایات رژیم صهیونیستی و مدافعان آمریکایی آن را در نوار غزه محکوم نمود. نیز باید گفت سخنرانی شیوا، عمیق و شجاعانه امیرحسین‌عبداللهیان در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در دفاع از حقوق مردم فلسطین به ویژه مردمان نوار غزه چونان صفحه‌ی درخشان در کارنامه‌ی دولت آیت‌الله ریسی ثبت تاریخ گردیده است.
دولت و ملت بزرگ ایران به برکت تجارب سیاسی غنی خود، فرهنگ و معنویت پربار از مشکلات زیادی عبور کرده است و بدون شک این غم و اندوه بزرگ را نیز به نیروی مقاومت و مجاهدت علیه دشمنان ایران تبدیل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا